Mărturisire sfâșietoare a unei profesoare din Botoșani, care luptă pentru a-i aduce pe copii la școală. „Sunt dimineți în care îi văd pe copii că se țin cu mâna de burtică și când îi întreb ce au, aflu că nu au mâncat nimic de ieri”

O profesoară din Botoșani luptă pentru a-i determina pe elevi să nu abandoneze școala. Marilena Popescu este cadru didactic într-o comună din Iași.

„Sunt dimineți în care îi văd pe copii că se țin cu mâna de burtică și când îi întreb ce au, aflu că nu au mâncat nimic de ieri. Sunt copii care în clasa a VII-a sau a VIII-a abandonează pentru că au apucat deja să meargă să lucreze cu ziua și odată ce văd că pot câștiga un ban, lasă școala”, spune Marilena Popescu, profesoara de matematică și directoarea școlii din Bălțați, o comună din județul Iași.

Potrivit dcnews.ro, Marilena Popescu vine din Botoșani. De mică a visat că va face Medicina însă, prin clasa a IX-a a aflat câte ceva din secretele profesiei de avocat. Într-un final a ales să studieze Matematica, deși era olimpică pe țară la limba română. A ajuns la Iași, unde a absolvit Facultatea de Matematică și apoi a predat în mai multe școli, chiar și licee din Iași și din împrejurimi. La Bălțați a ajuns făcând schimb de catedră cu un coleg și după primele ore ținute la școala din sat și-a dat seama că nu mai poate pleca. Sunt aproape 20 de ani de atunci și spune că aici e cea mai mare nevoie de ea.

„Au tot fost oportunități, dar m-am lipit de comunitatea de aici. Și cum altfel? Avem multe probleme și provocări, dar rezultatele mă fac să-mi doresc să continuu”, povestește Marilena Popescu.

Deși se află la numai 35 de kilometri de Iași și la 10 kilometri de Târgu Frumos, Bălțați e o comună cu destul de multe probleme, inclusiv cu familii destrămate și părinți plecați în străinătate sau care se confruntă cu multe probleme financiare. Școala din Bălțați ar fi una mare, formată din cinci structuri, însă nu are suficienți copii. Sunt până în 500 de elevi înscriși în toate cele trei cicluri de învățământ: preșcolar, primar și gimnazial.

În școală învață atât copii olimpici, cât și copii care abandonează școala pentru că trebuie să meargă la muncă sau pentru că, pur și simplu, nu au cu ce să se încalțe sau să se îmbrace.

Facem toate eforturile să-i ținem la școală, organizăm tot felul de proiecte și programe, suntem în PNRAS, strângem fonduri să renovăm școala, avem un laborator de informatică, laptopuri noi, calculatoare primite de la un fost profesor care a putut facilita donația, însă, în final abandonul școlar tot se ridică la 3-4% pe an”.

Lista celor 18 școli din județul Botoșani care pot aplica pentru obținerea a 300.000 euro, pentru reducerea abandonului școlar

Un număr de 18 școli, dintre care două licee, din județul Botoșani, pot aplica pentru finanțare de maxim 300.000 de euro pe proiect, pentru reducerea abandonului școlar, în apelul PNRAS runda a II-a, seria a II-a, lansat de Ministerul Educației. Cererile de finanțare se depun până pe 12 ianuarie 2024. Apelul PNRAS se adresează școlilor care au o rată de abandon școlar ridicată și performanță școlară scăzută la nivel gimnazial. Acestea au fost identificate în urma aplicării a cinci indicatori de vulnerabilitate.

Este vorba despre procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ; rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar; raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial; rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial și procentul absolvenților de clasa a VIII-a care au obținut note sub 6 la Evaluarea Națională din total participanți la evaluare.

Iată care sunt unitățile de învățământ:

  1. Școala gimnazială nr.1 Avrămeni- 153 elevi
  2. Școala gimnazială „Teofil Valcu” Hănești- 83 elevi
  3. Școala gimnazială „Sfântul Nicolae” Botoșani- 57 elevi
  4. Școala gimnazială nr 1 Vlădeni- 163 elevi
  5. Școala gimnazială „Mihai Eminescu” Ipotești- 186 elevi
  6. Școala gimnazială „Nicolae Călinescu” Coșula- 137 elevi
  7. Școala gimnazială nr. 1 Dorohoi- 97 elevi
  8. Școala gimnazială nr. 1 Manoleasa- 153 elevi
  9. Școala gimnazială nr. 1 Mihălășeni- 101 elevi
  10. Școala gimnazială nr. 1 Mileanca- 81 elevi
  11. Școala gimnazială nr. 1 Ripiceni- 67 elevi
  12. Școala gimnazială nr. 1 Stăuceni- 113 elevi
  13. Școala profesională „Gheorghe Burac” Vlăsinești- 62 elevi
  14. Școala gimnazială „Tiberiu Crudu” Tudora- 229 elevi
  15. Școala gimnazială nr. 1 Unteni- 90 elevi
  16. Școala gimnazială nr. 1 Vorniceni- 199 elevi
  17. Liceul Tehnologic „Al. Vlahuță” Șendriceni- 119 elevi
  18. Liceul „Ștefan D. Luchian” Stefănești- 187 elevi

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *