Cum reuşesc autorităţile dintr-o comună din Botoșani să reducă abandonul şcolar şi să educe copiii de la sat

Într-o comună din judeţul Botoşani, autorităţile locale au găsit o soluţie eficientă de a rezolva problema abandonului şcolar. Cu ajutorul a două centre  de tip şcoală după şcoală, elevii rămaşi în grija bunicilor sau din familii numeroase sunt ajutaţi să-şi facă temele şi recuperează materia pierdută, scrie Adevarul.

În satele din judeţul Botoşani, mai ales pe fondul sărăciei, abandonul şcolar este o realitate cruntă. Fie că provin din familii numeroase şi nevoiaşe, fie că au fost lăsaţi în grija bunicilor de părinţii plecaţi să-şi câştige existenţa în Occident, mulţi elevi renunţă să mai meargă la şcoală, mai ales după ce termină opt clase.

Fără nicio meserie şi fără posibilitatea de a urma cursuri de calificare, aceştia îngroaşă rândurile asistaţilor social sau în cel mai bun caz al muncitorilor sezonieri din Europa. Autorităţile locale din Ibăneşti, o comună aflată la câţiva kilometri de graniţa cu Ucraina, au găsit o soluţie eficientă pentru a rezolva această problemă. Au înfiinţat două centre after-school pentru elevii din comună, iar după 11 ani au ajuns la performanţa ca abandonul şcolar să fie la cote minime, iar delicvenţa juvenilă să devină inexistentă.
Din anul 2011, în comuna Ibăneşti funcţionează două astfel de centre, realizate cu fonduri europene.

„A fost o necesitate socială. Vorbim de familii unde părinţii au plecat în străinătate, iar copiii au rămas la bunici. Vorbim de familii monoparentale sau de familii unde situaţia materială este precară”, a precizat Romică Magopeţ, primarul din Ibăneşti.

Centrele beneficiază de personal calificat, sunt acreditate şi în decursul timpului au reprezentat o salvare pentru 1.200 de elevi din comună.

„ În cadrul centrului, îi ajutăm la lecţii. De multe ori reluăm materia şi din clasa a III-a pentru cei de la gimnaziu, tocmai pentru a putea recupera şi a face faţă la ore. Pe deasupra, facem activităţi artistice, mergem în excursii, învăţăm o limbă străină, facem jocuri. Le ocupăm constructiv timpul, iar ei au ocazia de a socializa. Bunicii sau părinţii, în cazul celor cu mulţi copii, nu-i pot ajuta, nu-i pot verifica la teme”, precizează Rita Fedor, coordonatorul unuia dintre centre. În cadrul fiecărui centru sunt trei grupe, fiecare grupă cu câte 20 de copii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *