Cum s-au schimbat obiceiurile consumatorilor din România în timpul crizei sanitare?

România traversează în 2020 un an atipic, în care multe aspecte din viața consumatorilor s-au schimbat. Criza sanitară a expus o parte din populație unor probleme și riscuri legate de locul de muncă și instabilitatea veniturilor. 28% dintre românii din categoria de vârstă de peste 18 ani au avut probleme cu banii, în timp ce 38% dintre persoanele din grupa 18-50 de ani au menționat că venitul lunar a suferit modificări negative.

Partea pozitivă este că 49% dintre români și-au păstrat veniturile la același nivel în ciuda acestei crizei. Cu toate acestea, în ce măsură s-au schimbat lucrurile pentru ei? Sunt mai atenți la modul în care își fac cumpărăturile, achiziționează alte produse decât cele cumpărate de obicei sau arată o schimbare de comportament comparativ cu anii trecuți?

Consum prudent versus păstrarea vechilor obiceiuri

În condițiile în care nivelul salarial al multor consumatori români a rămas același se mai gândesc aceștia să schimbe ceva în felul în care își fac cumpărăturile? Este cât se poate de clar că românii analizează situația din punct de vedere sanitar înainte de toate. Siguranța sănătății (28%), asigurarea pentru viitor și protecția financiară în caz de pierdere a locului de muncă (20%) sunt prioritate în acest moment.  

Achiziționarea produselor se realizează online, iar românii se orientează către magazinele cu reduceri care oferă mai multe tipuri de produse pe aceeași platformă, așa cum este https://promocodius.com/ro/magazine/orsay-reducere.
De altfel, 35% dintre români pot fi încadrați în categoria celor care își propun să facă economii atunci când cumpără. 27% dintre consumatorii români pot fi încadrați în grupa celor care au devenit foarte prudenți, în timp ce 26 % nu par deloc deranjați de situația crizei sanitare și își permit să cheltuie fără să se gândească la consecințe.

64% dintre români se orientează acum către achizițiile pe care le consideră importante, iar cuvântul “economisire” a devenit parte din vocabularul folosit zilnic. Ideea de bază în această perioadă este aceea că dacă știi cum, de unde și când să-ți faci cumpărăturile, poți avea parte de produse de calitate (33% dintre români preferă brandurile cunoscute) la prețuri accesibile. În acest sens, cupoanelor de reduceri și codurile promoționale constituie o importantă sursă de a face economii.

Mai ales că producătorii locali vin cu oferte avantajoase, ceea ce a determinat 75% dintre români să se orienteze către aceștia, în detrimentul celor din afară. Un alt aspect care s-a modificat în comportamentul de la cumpărături al românilor este legat de achiziția de fructe și legume proaspete (51% dintre români cumpără mai multe fructe, la fel cum procedează și 43% dintre compatrioții noștri).

Accentul se pune astăzi pe calitate, preț (66% dintre români spun că acesta contează), plasarea comenzilor online și prin aplicațiile mobile, posibilitatea de livrare acasă a produselor comandate și țara de proveniență a produselor. Nu se mai cumpăra mult și fără să se țină cont de calitate, ci se cumpără diversificat, din magazine online care oferă multiple categorii de produse, punându-se accentul pe calitate, preț și reduceri.

Românii – între speranța și teama pentru viitor 

Mulți dintre români și-au schimbat planurile pentru viitor, 54% renunțând la concedii, în timp ce tinerii (57%) au amânat planurile de achiziționare a unui automobil. Optimismul este o stare pe care 31% dintre români o simt atunci când se gândesc la viitor, așa că aceștia sunt siguri că lucrurile vor reveni pe făgașul normal. Un procent de 25% dintre consumatorii români consideră că situația nu este atât de complicată, așa că împărtășesc un optimism ușor rezervat.

Desigur, există și o categorie de persoane care îmbrățișează optimismul contagios (9%) și care cred că situația sanitară se va rezolva rapid. Românii care vor continua să economisească sunt într-un procent de 22%, pentru că aceștia consideră prudența drept cea mai bună modalitate de contracarare a oricăror probleme viitoare. Aceștia sunt secondați de 13% dintre românii care consideră că numai reducerea cheltuielilor o să îi ajute să facă față provocărilor viitoare.  

Indiferent de segmentul de câștiguri în care te poziționezi și de tipul de sentimente pe care le ai pentru viitor, economisirea este o soluție pentru oricare dintre români. Mai ales că astăzi este posibil să faci economii chiar dacă nu ți-ai propus acest lucru!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *