Matei Vişniec: Sunt surprins plăcut să văd că piesele mele sunt nu doar jucate, ci şi rejucate

Matei Visniec
Matei Visniec la Botoşani

Scriitorul Matei Vişniec, ale cărui piese au fost montate pe scena Teatrului Mihai Eminescu din Botoşani, a declarat, miercuri, cu prilejul unei vizite în Botoşani, că este surprins plăcut că piesele sale sunt „nu doar jucate, ci şi rejucate”. El susţine că piesa „Caii la fereastră” ( jucată ultima dată la Bologna, în Italia) pe care regizorul Petru Vutcărău urmează să o monteze la Botoşani este o piesă actuală, dedicată „unor oameni care nu erau născuţi la ora la care eu scriam”.

Piese pe care eu le-am scris în 1986- 1987, când eu plecam din ţară, rămân, într-un fel,  actuale. Piesa asta ”Caii la fereastră!” este o piesă pe care am lăsat-o în repetiţii, în 1987, la Teatrul Naţional. Este o piesă importantă pentru mine şi ea rămâne în actualitate. Figurează în manualele şcolare şi cu aceeaşi piesă am debutat, de altfel, în Franţa, în 1991”, a spus Vişniec.

Premiera piesei „Caii la fereastră” urmează să aibă loc pe 12 aprilie la Teatrul Mihai Eminescu.

Matei Visniec (n. 1956). Poet si dramaturg roman stabilit la Paris din 1987, membru fondator al „Cenaclului de Luni” al lui Nicolae Manolescu. Debuteaza in 1972 cu poezie in revista „Luceafarul”, colaborand apoi la majoritatea revistelor literare romanesti importante.
Piesa „Caii la fereastra” („Les chevaux a la fenetre”, reprezentata la Paris in 1996) i se interzice in 1987 la Teatrul Nottara din Bucuresti, cu o zi inainte de premiera. Dupa evenimentele din 1989, piesele sale sunt jucate pe majoritatea scenelor din tara, dar si in Franta, Polonia, Rusia, Olanda, Elvetia, Germania, Canada, Belgia, Italia, Statele Unite, Austria, Finlanda, Republica Moldova. Publica volume de versuri, „La noapte va ninge” (1980), „Orasul cu un singur locuitor” (1982), „inteleptul la ora de ceai” (1984), teatru, „Tara lui Gufy” (1992), „Angajare de clown” (1993), „Vazatorule,
nu fi melc” (1996), „Teatru” I, II (1996). Publica si un roman, „Cafeneaua Pas Parol” (1992).
Situatiile propuse de scriitor sunt paradoxale: calaii din „Artur, osanditul” cer victimei sa fie de acord cu gestul lor tortionar, sa fraternizeze cu ei. De altfel calaii din piesele lui Visniec nu au statut aparte, ei putand, foarte usor, sa devina victime.
Alte piese de teatru: „Si cu violoncelul ce facem?” („Und was soli mit dem Cello geschehen?”, Frankfurt, 1994), „Buzunarul cu paine” („Du pain plain Ies poches”, Lyon, 1994), „Povestea ursilor panda auzita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt” („L Histoire des ours panda racontee par un saxophoniste qui a une petite amie a Francfort”, Lyon, 1995).

„Caii la fereastra” este o parodie sumativa a tehnicilor teatrului absurd, scriitorul folosind cu dezinvoltura parabola, intertextualitatea, ironia, personajele-simbol, jocurile gratuite de cuvinte, paradoxurile scenice, criza comunicarii, dezarticularea limbajului, confuzia spatiala $i temporala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *