Ministerul Educației și Cercetări va impune tuturor școlilor, din anul școlar 2025-2026, utilizarea catalogului electronic dezvoltat în cadrul platformei SIIIR, anunță ministrul Daniel David, într-un răspuns transmis Edupedu.ro. Este pentru prima oară, după un deceniu de investiții și ezitări, când autoritățile decid să pună în aplicare acest instrument digital deja plătit, dar niciodată folosit de sistemul de învățământ, scrie edupedu.ro.
„Așa cum știți, printr-un Ordin de ministru recent am angajat deja utilizarea catalogului electronic în școli, fără ca acestea să mai aibă nevoie de statutul de unitate-pilot, și așadar, acest modul din SIIIR va fi utilizat din anul școlar 2025-2026”, a declarat ministrul Educației Daniel David pentru Edupedu.ro.
Concret, Edupedu.ro i-a solicitat ministrului Educației un răspuns clar de ce instituția nu folosește modulul Catalog Electronic și modulul Carnet virtual de elev din SIIIR – Sistemul Informatic Integral al Învățământului din România. Aceste module au fost și sunt perfect funcționale încă de la cumpărarea lor de către minister, în 2013-2014, până în prezent, potrivit surselor Edupedu.ro. Doar că, potrivit surselor, instrucțiuni la nivel înalt și date de către diverși demnitari din zona secretarilor de stat au blocat încă din 2014 folosirea acestor module prin care ministerul ar fi avut în permanență imaginea clară și nefardată a sistemului de învățământ, a absențelor elevilor și profesorilor, a notelor elevilor și a mediilor acestora, cataloagele nemaiputând fi modificate după placul unor cadre didactice, cum uneori se mai întâmplă.
Primul proiect de Catalog electronic a fost implementat în 2014, prin Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – SIIIR. Acesta includea un modul de catalog electronic și unul de carnet virtual de elev, cu funcționalități pentru introducerea notelor, absențelor, mediilor și vizualizarea acestora de către părinți și elevi. Dezvoltat în cadrul unui proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative (PODCA) 2007–2013, SIIIR a fost lansat oficial și este încă accesibil tehnic prin platforma online siiiir.edu.ro.
Documentația oficială arată că „Modulul Catalog colectează date despre statutul educațional al fiecărui elev” și permite profesorilor și secretarilor „introducerea de note și absențe în funcție de orar sau independent de acesta”. Cu toate acestea, modulul de catalog nu a fost niciodată folosit efectiv în școli. În platforma SIIIR, există de la bun început butonul „Catalog”, iar zeci de persoane au fost formate să folosească acest modul, fiind parte din proiectul european care a dus la crearea și dezvoltarea acestui program informatic. De asemenea, există în SIIIR un modul „Carnet de note”, care poate fi accesat de părinți și elevi pentru a vedea situația școlară.