Scrisoarea unui profesor către ministrul Educației: Elevii vin adesea la școală îmbrăcați neadecvat – blugi rupți, pantaloni lăsați astfel încât să se vadă lenjeria intimă, maiouri scurte, unghii cu gel și gene false

Un cadru didactic din învățământul preuniversitar a transmis o scrisoare către ministrul Educației. Profesorul spune că este profund implicat în realitățile cotidiene ale unei educații care, din păcate, se confruntă cu o criză de sens, autoritate și echilibru.

Iată mesajul cadrului didactic:

„Cred cu tărie că reforma educațională autentică trebuie să pornească de la valorile esențiale ale naturii umane: responsabilitate, empatie, gândire critică și respect. Educația nu înseamnă doar acumulare de cunoștințe, ci formarea caracterului și a spiritului civic al elevilor.

Așa cum afirma Kant, „etica este reflectarea asupra modului în care ar trebui să ne comportăm ca ființe umane.” Educația trebuie să cultive acest comportament, nu doar să dezvolte competențe academice. Din această perspectivă, în special în perioada preadolescenței și adolescenței, este vital ca elevii să aibă repere clare, reguli simple și consecvent aplicate. Fără aceste ancore, copiii devin nesiguri, iar procesul educațional este compromis.

Din păcate, școala românească de azi este tot mai frecvent scena unui conflict tăcut dar profund între eforturile profesorilor și o parte a elevilor — adesea susținuți de părinți — care ignoră orice regulă de conduită, manifestând dezinteres, indolență sau chiar agresivitate. În loc de colaborare, clasa devine câteodată un câmp de bătălie în care respectul și disciplina lipsesc, iar efortul educativ este adesea sabotat de atitudini sfidătoare.

Această criză de moralitate se reflectă nu doar în școală, ci și în societate. Alegerile recente și modelele promovate în spațiul public indică o scădere gravă a valorilor: reușita nu mai este asociată cu munca, ci cu scandalul, influența sau norocul. Internetul oferă distracție nelimitată și provocări continue, care acaparează timpul și atenția elevilor. Pentru mulți, școala nu mai este o oportunitate, ci un obstacol în calea divertismentului.

Elevii vin adesea la școală îmbrăcați neadecvat — blugi rupți, pantaloni lăsați astfel încât să se vadă lenjeria intimă, maieuri scurte care lasă abdomenul la vedere, unghii cu gel și gene false — simboluri ale unor preocupări tot mai îndepărtate de școală, educație și dezvoltare personală autentică. Pentru mulți, învățătura nu mai este o prioritate, iar dezinteresul domină atmosfera clasei. Profesorul nu luptă doar să formeze competențe, ci, mai degrabă, să păstreze disciplina.

În acest context, formarea exclusiv prin argumente și explicații devine insuficientă și nerealistă. Avem nevoie de consecințe imediate și clare atunci când comportamentele și preocupările elevilor contravin scopului și valorilor școlii. Recompensa și sancțiunea rămân instrumente esențiale în educația adolescenților. Iar fără autoritate, aceste instrumente devin ineficiente.

Profesorii se află într-o luptă inegală, încercând să transmită cunoștințe și valori, în timp ce unii elevi răspund cu indolență, provocări, limbaj agresiv și lipsă totală de respect. Fără măsuri ferme pentru restabilirea ordinii și disciplinei, orice strategie de reformă riscă să rămână doar o declarație de intenție.

Din păcate, în ultimii 35 de ani, profesorilor le-au fost retrase treptat toate pârghiile prin care puteau sancționa comportamentele nepotrivite. Sancționarea devine un demers birocratic excesiv: documente, comisii, convocări — iar la final, părinții au oricum dreptul să conteste deciziile. Pentru o simplă scădere a notei la purtare, suntem nevoiți să trecem printr-un proces similar cu cel juridic. În paralel, ni se cer explicații pentru note, iar opinia publică ne critică constant. Acest climat toxic demotivează profund cadrele didactice și afectează calitatea actului educațional.

Este nevoie urgentă de simplificarea procedurilor și de restabilirea autorității profesorului. O soluție concretă ar fi revizuirea Statutului Elevului și a ROFUIP, astfel încât cadrele didactice să poată aplica măsuri clare, rapide și eficiente. Spre exemplu, posibilitatea ca fiecare profesor să acorde o notă la purtare fiecărui elev, pe fiecare modul, fără consilii și convocări, ar introduce un sistem transparent și obiectiv.

De asemenea, dificultățile structurale care afectează sistemul educațional sunt majore: programele sunt supraîncărcate, iar evaluările sunt frecvent inegale și neadaptate competențelor reale. Lipsa unor testări standardizate accentuează dezechilibrele în rândul elevilor. În plus, integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) este adesea făcută fără existența unor școli speciale suficiente și, mai grav, fără o evaluare externă clară care să stabilească dacă acești copii pot face față cerințelor învățământului de masă. Această situație pune o presiune suplimentară pe profesori și afectează calitatea procesului educațional. În plus, mulți elevi ajung în liceu fără achizițiile fundamentale, în loc să fie îndrumați spre rute educaționale mai potrivite, ceea ce adâncește problemele și dezinteresul față de școală.

Domnule Ministru, reforma reală nu se poate face fără ascultarea vocilor din școli. Consultați profesorii care lucrează zi de zi cu elevii. Ei cunosc dificultățile reale, au expertiză, viziune și bună-credință. Nu putem construi nimic durabil fără ordine, disciplină și respect restabilit în școală. Abia apoi putem vorbi despre strategii, inovație și progres.

Cu considerație,

un profesor care încă nu s-a dat bătut”, scrie edupedu.

Urmareste-ne pe Google News

4 thoughts on “Scrisoarea unui profesor către ministrul Educației: Elevii vin adesea la școală îmbrăcați neadecvat – blugi rupți, pantaloni lăsați astfel încât să se vadă lenjeria intimă, maiouri scurte, unghii cu gel și gene false

  1. Din pacate, elevii nu au exemple demne de urmat nici din partea profesorilor lor. Vezi o doamna profesoara care, timp de 10 ani, a avut si statut de prima-doamna a tarii (nu stiu daca se pune cratima sau nu). In aceasta calitate a purtat, la rindul sau, tinute total inadecvate total nepotrivite cu evenimentele la care a participat (vezi rochie si fara mineci in fata armatei romane). Ca sa nu mai vorbim de manifestarile incorecte, cum ar fi zimbete prea largi si dese si, mai ales, tinutul de mina cu…presedintele tarii. Deci, elevii ce pot intelege: daca profa face asa, nu respecta niste rigori, noi de ce n-am face la fel? Atentie: nu e vorba de urit sau frumos, ci de adecvat, corespunzator unei situatii, unui statut.

  2. Toată cinstea! Eu cred că mai mult de jumătate plus unu dintre profesorii țării încă mai cred în aceste valori și încă pot redresa învățământul românesc. Este adevărat că sunt mulți profesori care au abdicat de la valorile reale și singurele valori care pot fi promovate și care pot sta la baza educației. Din păcate, ministerul învățământului, în ultimii 35 de ani parcă a selectat doar propunerile legislative proaste și doar pe acelea le-a promovat. Am avut și propuneri bune. Reveniți la valorile autentice. O degradare treptată va fi pentru că se degradează întreaga societate, dar, măcar să nu se degradeze învățământul ca în cădere liberă. (Cauza principală a degradării este că i-am întors spatele lui Dumnezeu. L-am exclus din viața socială. Vom dispărea și noi ca națiune, cum dispar principalele popoare ale Europei care mai au 30 – 40% nativi, restul sunt alte nații.)

  3. unii profesori au alte preocupări decit formarea elevilor în timpul orelor.un elev care învață nu lipsește face pregătire cu părinții și cu profesori altul decit cel de la clasa în privat unde are o evaluare de netăgăduit foarte bună nu este scos din note mici de profesorul de la clasa.motivul este evident.sau toti elevi care învață foarte bine nu sunt scoși din 4 și 5 de profesorul de la clasa fata de cei care merg în privat la același profesor și sunt cei mai buni.educati și de 10.nu știu cum e posibil ca 48 la suta sa ajungă analfabeți funcționali și sa abandoneze clasa sau sa nu treacă clasa cind de la 8 la 14 sunt la școală.3 ore de teme.plus ore în privat.problema din păcate este în sistemul de învățământ. sunt atit de.multe probleme grave care fără o intervenție ferma nu se vor rezolva.

  4. se dezvoltă pornografic dacă nu îi ți sub control și asta nu depinde de profesori ci de părinți să le de-a un exemplu decent și moral minorilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *