În 2024 Codul Rutier va avea schimbări în ceea ce privește examenul pentru permis, sancțiunile pentru șoferi, dar și posibilitatea suspendării permisului pentru cei care încalcă regulile pe drumurile județene.
Anul acesta vine cu modificări semnificative pentru șoferi. În primul rând, punctul de amendă reprezintă acum 5% din salariul minim brut pe țară.
Codul Rutier 2024 – amenzi mai mari
Ordonanța de Urgență 115/2023 care a adus o serie de schimbări fiscale îi privește și pe șoferi în mod direct.
Punctul de amendă a crescut de la 1 ianuarie 2024 la 165 de lei, față de 145 de lei cât era anterior. Totodată, s-a modificat și modul de calcul, astfel încât valoarea punctului de amendă va reprezenta 5% din salariu minim brut pe țară, în scădere față de 10% cât era anterior, potrivit ProTV.
Iată cum este structurat noul sistem pentru contravențiile rutiere:
Clasa I: două sau trei puncte-amendă.
Clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă.
Clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă.
Clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă.
Clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă, aplicabil doar persoanelor juridice.
Pentru nerespectarea priorității acordate pietonilor sau cicliștilor, șoferii pot fi amendați cu sume de până la 825 de lei.
Depășirea vitezei cu mai mult de 50 km/h va atrage sancțiuni cuprinse între 1.485 și 3.300 de lei.
Începând cu 1 ianuarie 2024, parcarea neregulamentară este sancționată în clasa I, cu amenzi cuprinse între 330 și 495 de lei, înlocuind valorile anterioare de 290 și 435 de lei.
Schimbări privind examenul auto în 2024
Permisele de conducere sunt vizate de un proces de modernizare după ce Uniunea Europeană a emis o directivă care permite statelor membre să facă aceste schimbări. Mai exact, permisele auto ar putea fi digitale.
Alt subiect al acestei directive privește schimbările anticipate în procesul de obținere a permiselor auto, cu un accent deosebit pe îmbunătățirea siguranței rutiere.
În acest sens, examenul auto, susținut aspiranții la obținerea permisului, va suferi modificări semnificative.
Noile schimbări vizează introducerea de întrebări referitoare la identificarea riscurilor în trafic și la sistemele automate care contribuie la o conducere mai sigură.
Această evoluție implică o transformare a modului de pregătire pentru examenul auto, deoarece școlile de conducere vor trebui să ofere sprijinul necesar pentru a furniza informațiile esențiale românilor care se pregătesc să obțină permisul.
Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă România va adopta sau nu aceste modificări. Directiva europeană conferă statelor membre libertatea de a implementa schimbările propuse începând cu anul 2024.
„Noi reguli pentru că trebuia la nivel european să armonizăm și să modernizăm și permisele de conducere, cu accent pe a armoniza regulile. Ele sunt foarte variate la nivelul Uniunii Europene, dincolo de recunoașterea reciprocă, sunt diverse condiții pentru obținerea permisului de conducere, pentru controalele medicale sau vârsta de la care poți să-l iei.
Sunt țări nordice în care tinerii sunt lăsați să conducă așa numitele tractoare, care sunt mașini cu o viteză limitată să spunem la 50km/h încă de la 14 ani și atunci a fost nevoie să armonizăm, să coordonăm regulile. Această chestiune a permiselor de conducere face parte dintr-un pachet mai larg care este destinat a spori siguranța rutieră la nivelul european pentru că vor fi întărite și regulile privind aplicarea pedepselor de circulație transfrontalier”, spune Adina Vălean, comisar european pentru transporturi.
Alte modificări includ faptul că partea teoretică a examenului de conducere să aibă întrebări privind identificarea riscurilor în trafic și privitoare la sistemele automate care asistă șoferul să conducă mai sigur.
Ce trebuie să știe toți șoferii despre Codul Rutier 2024
Începând cu luna mai a anului 2024, o schimbare semnificativă în regulamentul auto impune ca toate mașinile noi să fie dotate cu o „cutie neagră”, cunoscută tehnic sub denumirea de Event Data Recorder (EDR).
Aceasta este o modificare crucială care vine de la Comisia Europeană, având un impact major în cazul accidentelor și urmărilor acestora.
Potrivit informațiilor, EDR-ul va înregistra o scurtă perioadă de timp înainte și după un accident, aducând beneficii semnificative în analiza circumstanțelor producerii evenimentului.
Multe vehicule de pe piață dispun deja de un EDR, care, în cazul unui accident, stochează datele din ultimele 5 secunde înainte de impact și 0,3 secunde după. Aceste informații includ detalii precum viteza, turația motorului, unghiul de virare și activarea airbag-ului, toate fiind bazate pe datele furnizate de GPS.
Importanța acestui dispozitiv stă în capacitatea sa de a furniza o sursă suplimentară de informații pentru investigarea accidentelor rutiere.
Este important de menționat că datele inițial sunt stocate local în vehicul și pot fi accesate de proprietar sau șofer prin interfața OBD sau de pe unitatea de control airbag. În conformitate cu regulile, accesul la aceste date este restricționat doar la proprietar sau șofer, iar citirea acestora de către Poliție necesită o hotărâre judecătorească.
În contextul noilor reglementări, se pune și problema protecției datelor și a vieții private, având în vedere că cutiile negre nu pot fi dezactivate, dar datele pe care le colectează vor fi anonimizate.
Comisia Europeană a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehicului sau a șoferului și nici nu va înregistra convorbirile de la bord.
Parlamentul European va defini durata păstrării datelor și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta.
Noul sistem de „cutie neagră” pentru autovehicule aduce cu sine diverse funcționalități orientate spre siguranța rutieră, înregistrând cuprinzător toate informațiile legate de conducere, de la parametrii precum viteză și accelerație până la utilizarea centurii de siguranță și acțiunile de frânare.
Pe lângă aceste aspecte, acest dispozitiv inovator integrează și sisteme avansate proiectate pentru a ajuta șoferii să respecte limitele de viteză. O opțiune adițională a sistemului constă în posibilitatea de a instala un blocaj de alcool, oferind astfel un nivel suplimentar de prevenție.
EDR înregistrează informațiile generate în timpul funcționării vehiculului și stochează informațiile produse între 30 de secunde înainte de accident și 10 secunde după accident.
Dispozitivul se atașează sub scaunul șoferului și are un microcip, lucru care ar putea duce la creșterea prețului unei mașini. „Prețul aparatului este de aproximativ o sută de euro. Acest lucru se va reflecta în prețul mașinii și va fi inclus și în asigurare”, a declarat Pierre Chasseray, delegat general al asociației franceze „40 million motorists”, pentru France Info. Mandatul cutiei negre va fi extins la mașinile private și la alte vehicule comerciale second-hand începând cu 2024, conform brusselstimes.com.