Cod rutier 2023. Schimbare majoră pentru toţi şoferii amendaţi, legea merge la promulgare

Deputaţii au adoptat un proiect prin care un şofer poate face plângere împotriva unei amenzi primite şi la judecătoria din zona în care are domiciliul conducătorul auto. Legea merge la promulgare.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în vederea stabilirii posibilităţii de a depune plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, la judecătoria din zona.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în vederea stabilirii posibilităţii de a depune plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau sediu contravenientul, în prezent, plângerea fiind depusă la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta.

Astfel, iniţiativa legislativă modifică primul alineat al art. 118 din Capitolul VIII „Căi de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei” al OUG 195/2002 după cum urmează: „Împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătorie în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta ori la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliului sau sediul contravenientul”. În forma în vigoarea a acestei ordonanţe de urgenţă este prevăzut: „Împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta”.

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul, în calitate de for decizional, şi astfel legea merge la promulgare. Aproape fiecare lună aduce modificări ale regulilor rutiere, politicienii fiind interesaţi de legile care au aplicabilitate largă. Cu toate acestea, în fiecare an statisticile arată că România rămâne în capul listei la accidentele foarte grave, cu mulţi morţi şi răniţi. Mai mereu, se dă vina pe infrastructura rutieră, dar accidentele urâte din străinătate, unde nu mai există acest inconvenient, îi au ca protagonişti tot pe şoferii români.

Codul Rutier 2023, punctul de amendă a rămas plafonat

Guvernul a anunțat că valoarea punctului de amendă rămâne 145 de lei pe parcursul anului 2022, după decizia statului de a nu-l mai crește la 255 de lei. În Codul Rutier 2022 precizează că punctul de amendă reprezintă 10% din salariul brut pe economie al șoferului.

Punctul de amendă rămâne la această valoare până la data de 31 decembrie 2022. Valoarea de 145 de lei a rămas aceeași încă din 2017, când a fost calculat pe baza salariului brut pe economie care valora 1450 de lei atunci.

Șoferii din România trebuie să știe că există 5 clase de amendă, dintre care 4 se aplică persoanelor fizice, iar ultima persoanelor juridice. Amenda maximă pentru prima categorie de persoane ajunge la 2900 de lei, iar cea de-a doua categorie poate plăti și până la 14.500 de lei. Iată cele 5 clase de amendă:

  • Prima clasă- 2-3 puncte de amendă
  • A doua clasă- 4-5 puncte de amendă
  • A treia clasă- 6-8 puncte de amendă
  • A patra clasă- 9-20 de puncte de amendă
  • A cincea clasă (pentru persoanele juridice)- 21-100 puncte de amendă

Cum pot rămâne șoferii români fără permis

Noul Cod Rutier din 2022  a adăugat noi modalități în care șoferii români ar putea rămâne fără permis, fie de natură proprie a individului, fie din motive medicale.

Modificările de acest tip sunt concentrate pe informația documentului oficial prin care persoanele primesc dreptul că sunt apte pentru a conduce.

Iată cum li se poate lua permisul șoferilor

  • dacă nu-și plătesc amenzile în termen de 60 de zile
  • dacă au probleme de sănătate care pot provoca accidente rutiere și nu au documente medicale
  • dacă au boli ale aparatului respirator
  • dacă au tulburări mintale
  • dacă au afecțiuni renale
  • dacă au probleme cu alcoolul sau drogurile
  • dacă au probleme cu vederea
  • dacă au boli de inimă
  • dacă au diabet zaharat
  • dacă au probleme cu auzul
  • dacă au epilepsie

Modificări în Codul Rutier 2023

Parlamentul României a votat,  pe 29 iunie 2022, schimbări majore în Codul Rutier 2022. Una dintre cele mai importante este mărirea amenzilor pentru șoferii români, în funcție de gafa pe care o fac la volan. Decizia statului român vine după Ordonanța de Urgență de la începutul anului, care anunța contrariul, plafonarea amenzilor.

Proiectul care s-a modificat acum 2 zile are în vedere mărirea amenzilor pentru șoferii care sunt prinși de autorități cu roviniete expirate sau chiar fără acestea. Iată cât trebuie să plătească șoferii, în funcție de categoria auto de care aparțin:

  • Autoturisme- până la 550 de lei
  • Vehicule de transport persoane cu maxim 23 de locuri- până la 6200 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri- până la 11.000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone- până la 1900 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone- până la 6200 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone- până la 11.000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe- până la 14.200 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 4 axe- până la 23.800 lei

COD RUTIER 2023, scandal pe noile modificări. Liderii coaliției au decis amânarea votului până la toamnă.

Liderii coaliției au decis, miercuri, ca votul pe modificarea Codului Rutier să fie amânat pentru toamnă, când va începe o nouă sesiune parlamentară. Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că a cerut o analiză a amendamentelor aduse de PSD și PNL la ordonanța de urgență care modifică actualul Cod prin îmblânzirea pedepselor pentru șoferii agresivi. „Am decis să mă uit pe toate amendamentele și pe ordonanță. Avem cele mai multe decese din Europa”, a explicat Marcel Ciolacu, pentru Digi24.ro „Vreau să văd cum este legislația în Europa”, a mai spus președintele PSD. Problema codului rutier a revenit în atenție miercuri când fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă și ministrul Internelor Lucian Bode au avut un schimb de replici pe holurile Parlamentului. Drulă, liderul USR, i-a reproșat lui Bode modificările la Codul Rutier care i-ar favoriza pe şoferii indisciplinaţi. Modificările au fost propuse de Guvern, potrivit RomaniaTV

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *