ANPC interzice vânzarea în România a alimentelor care au etichetă-semafor, de la 1 noiembrie

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a comunicat, la mijlocul lunii septembrie, că produsele cu etichetele-semafor vor fi scoase de pe rafturile lanțurilor de supermarketuri de la 1 noiembrie, ceea ce a atras panica producătorilor, informează Europa FM.

ANPC a transmis Asociației Marilor Rețele Comerciale o adresă în care scrie că „nu agreează introducerea în România a acestui sistem” și le transmite comercianților că acceptă vânzarea până la epuizare a stocurilor de produse etichetate nutriscore, dar nu mai târziu de 1 noiembrie anul curent.

„Consumatorul mediu informat nu are bagajul de cunoștințe necesar pentru a lua orice decizie de tranzacționare, așa cum este ea indicată sau cum este sfătuit să o facă prin ambalarea produselor”, a declarat Horia Constantinescu, șeful ANPC, care a recunoscut că, deși mai sunt două săptămâni până la punerea în practică a deciziei, nu a fost stabilit un calendar cu producătorii.

Șeful ANPC îi dă exemplu pe moldovenii care mănâncă slănină
„Cei din nordul țării noastre consumă cu predilecție slănină. Slănina are, la acest moment, conform nutriscore, cel puțin litera D, dacă nu dublu D sau te miri ce altă notare. Dar cetățenii din zona respectivă au nevoie de un aport mai mare caloric. Da, în general, este mai bine să mâncăm cu toții salată și pește fiert, dar asta nu înseamnă că toți cetățenii europeni trebuie să fie influențați și să ia o decizie în condițiile în care aceasta nu reprezintă o variantă oficială agreată la nivelul întregii comunități europene”, a motivat Constantinescu.

Eticheta „nutriscore” sau semafor are 5 culori, de la verde la roșu, în care verde închis înseamnă că un produs ar fi cel mai bun, așa cum sunt cerealele integrale sau legumele proaspete, iar roșu înseamnă că alimentul are foarte multe calorii și este mai puțin indicat pentru consum des.

Ideea inscripționării produselor alimentare cu eticheta semafor-verde închis, verde deschis, galben, portocaliu și roșu a apărut în Europa în urmă cu un an, când OMS a cerut Comisiei Europene să impună în statele membre o etichetă ușor de înțeles, care să le spună consumatorilor cât de sănătos este un produs. În România, etichetarea produselor alimentare cu scala-semafor a rămas la latitudinea producătorilor, iar cine a considerat că este în avantajul său a pus-o pe produse. Însă numai după realizarea unor analize în laborator care să arate câte calorii are produsul.

Producător: „Să ni se spună legea în baza căreia cine nu respectă decizia săvârșește o contravenție” Decizia ANPC a creat panică în rândul celor care foloseau etichetarea în acest mod. Acum, de exemplu, cei care produc magiunul de Topoloveni taie cu markerul semaforul de pe hârtia care învelește borcanele!

„Noi nu am primit niciun fel de înștiințare. Noi înșine am făcut adresă la ANPC. Să ni se spună legea în baza căreia cine nu respectă faptul că elimină nutriscore-ul de pe etichetă săvârșește o contravenție. Înțeleg să nu fie obligatoriu, dar dacă eu vreau să informez pe consumator câte lipide, câte glucide, câte proteine, câte fibre alimentare conține un produs, de ce nu sunt lăsată în pace?”, a spus Bibiana Stanciulov, reprezentanta companiei care produce magiunul, potrivit libertatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *