Florentina Dănilă, o învăţătoare cu vechime şi experienţă din Botoşani, trage un semnal de alarmă privind soarta elevilor din clasele I şi pregătitoare. Cadrul didactic consideră că este foarte greu să-i înveţe pe copii să scrie şi să citească online şi vorbeşte despre generaţii condamnate în mediul rural, scrie ziarul Adevarul.
Florentina Dănilă este una dintre cele mai apreciate şi experimentate învăţătoare din judeţul Botoşani. Predă la Liceul Pedagogic şi a preluat din această toamnă o nouă grupă de clasă pregătitoare. După două săptămâni în online din cauza intrării şcolilor botoşănene în scenariul roşu, învăţătoarea spune că se simte dezarmată, deşi a pregătit generaţii întregi de copii şi consideră că nu are cum să-i înveţe online pe copii, într-un mod judicios, să scrie şi să citească. Şi asta în condiţiile în care mulţi părinţi sunt nevoiţi să plece la muncă, iar cei mici rămân în grija fraţilor sau, şi mai grav, singuri, la orele online.
„Este un an hotărâtor, unde se pun bazele”
Învăţătoarea din Botoşani spune că pentru elevii din clasele mai mari, cei care ştiu deja să citească şi să scrie, orele online ar putea reprezenta o soluţie de compromis în condiţiile de pandemie. Pentru cei de clasa I sau pregătitoare, lucrurile stau cu totul altfel arată Florentina Dănilă. Copii trebuie ajutaţi să înveţe semnele grafice, literele ceea ce este foarte greu din spatele unui monitor.
„Este un an hotărâtor, unde se pun bazele. Aici trebuie să stea cineva lângă copil, să-i poarte mâna dacă nu reuşeşte. Ei au prins perioada de carantină şi anul şcolar trecut. Vă daţi seama că nu au mai făcut nimic la grădiniţă. Nu ştiu nimic. Au sacrificat iar copiii. Măcar de-ar fi cu folos! Pentru copiii mici de pregătitoare şi clasa I, ca şi pentru părinţii lor şi cadrele didactice, e jale. Când deja ştiu să scrie si să citească este altceva”, spune Florentina Dănilă. Mai mult decât atât, majoritatea părinţilor sunt la serviciu când copiii au orele online. Unii copii nu ştiu să acceseze platformele, în timp ce alţii îşi găsesc altceva de făcut.
„Părinţii trebuie să plece la serviciu. Rămân cu fraţii mai mari. Şi aceştia, la rândul lor, au ore online. Îi ajută cum pot. Se plictisesc, se mai ridică”, spune învăţătoarea.
Echipamente cumpărate din banii proprii
Pentru a face faţă predării la clasele mici, Florentina Dănilă a fost nevoită să scoată o sumă consistentă din buzunar, şi anume 600 de lei. Învăţătoaeea şi-a cumpărat o tabletă grafică pentru a-i învăţa pe elevi să scrie, din spatele calculatorului, ca şi cum ar scrie la tablă. „Noi ne-am cumpărat tot felul de instrumente de lucru pentru a reuşi. De exemplu, eu am dat din banii personali 600 lei pentru o tabletă grafică. Apare ce scriu eu, la ei pe ecran. Ca şi cum aş scrie pe tablă”, spune învăţătoarea.
„Eu nu înţeleg de ce au mai început şcoala”
Florentina Dănilă acuză autorităţile de incompetenţă şi spune că ar fi trebuit să găsească soluţii pentru clasele mici, cum ar fi, de exemplu, mutarea vacanţei de vară. „Eu nu înteleg de ce au mai început şcoala, dacă ştiau de la experţi ce ne aşteaptă. Ştiu că a fost o propunere a cuiva să se dea vacanţa mare acum şi să se înveţe la vară. Era o treabă foarte bună. Aşa ne-au stresat la început de an cu distanţa dintre bănci şi până la urmă nu s-a mai putut respecta în multe locuri. Ne-au stresat cu dezinfectatul, cu măştile şi unde am ajuns?”, spune învăţătoarea. Acesta precizează că mai bine ar fi fost îngheţarea anului şcolar în cazul claselor mai mici.
Generaţii pierdute
Învăţătoarea mai spune că în mediul rural situaţia este de-a dreptul dramatică. Mai ales în comunele sărace. Sunt zone unde nu există internet, iar copiii nu-şi permit nici măcar un smartphone. „Acolo, elevii aceia nu au nimic. Ce pot face ei? Au pierdut startul, bazele”, adaugă învăţătoarea.
Sursa: adevarul