Succesul cumpărăturilor online în România

Daca pe piata americana si pe cea europeana, cumparaturile online si-au consolidat deja pozitia de mai bine de 20 de ani, in Romania, lucrurile abia incep sa ia amploare, iar statisticile arata ca, intr-adevar, romanii au inceput sa aiba din ce in ce mai multa incredere in shoppingul online.

Desi in prezent ai acces la site-uri intregi cu ghiduri de cumparare si liste comparative de produse si preturi online, cum ar fi Clovis.ro sau Myblog, nu intotdeauna a fost atat de usor sa cumperi de pe Internet.

Cand a aparut si cum s-a dezvoltat acest concept

Unii spun ca el a fost inventat de Michael Aldrich pe la sfarsitul anilor ‘70, insa primele “cumparaturi online” ar fi fost realizate abia pe la jumatatea anilor ‘80, intr-un magazin Tesco. In orice caz, e-commerce-ul a avut startul abia dupa anii ‘90.

In continuare, Amazonul incepe sa vanda carti pe Internet cam prin 1995, in timp ce peste doar 2 ani se da startul site-urilor comparative de produse. Prin 1998 este fondat PayPall-ul, un pas esential pentru cumparaturile online, mai ales ca, pentru a face tranzactii, nu mai era nevoie sa iti introduci datele personale de fiecare data.

Deja in 2003, e-commerce-ul atinge cifra de 50 de miliarde in Statele Unite ale Americii, iar in rest, Europa incepe sa tina pasul, in special cu ajutorul statisticilor din Marea Britanie.

Cum se dezvolta la noi

Startul a fost greu, chiar ceva mai dificil decat in tari din Europa cu un background ceva mai conservator la acest capitol. Prima a fost Marera Britanie, iar Spania si Franta au optat deja de mult timp pentru aceste solutii, in timp ce Italia, Germania, Olanda au pornit mai greu in cursa, insa recuperand rapid fata de celelalte tari mentionate.

In Romania, primul magazin online a fost lansat prin 1997, insa era destul de greu sa existe un suport bun pentru asa ceva, mai ales ca pana prin anii 2000 conexiunile la Internet din Romania erau cele dial up, deci “ca din epoca de piatra”, daca e sa le raportam la ce avem acum.

In perioada 2001 – 2002 se pun bazele adevaratelor afaceri cu tranzactii online, dintre care se pot aminti Okazii si eMAG. Desi initial o treaba riscanta, tranzactia online devine ceva mult mai bine reglementat, prin 2004, cand este implementat 3D Secure, ca standard de siguranta.

Dupa 2005 incep sa apara tot mai multe site-uri comparatoare de preturi si sa se extinda reteaua magazinelor online. Prima platforma romaneasca de afiliere se lanseaza in 2008, sub titulatura de 2Parale, iar asta da startul advertiserilor si afiliatilor sa promoveze produsele disponibile in magazinele online.

Abia prin 2010 se inregistreaza tranzactii pentru cumparaturi online in valoare de pana la 120 de milioane de euro, ceea ce indica destul de clar interesul romanilor pentru aceste aspecte. Platile cu cardul cresc pana in 2013, initial romanii fiind reticenti la aceasta modalitate si preferand mai degraba solutia rambursarii. Bineinteles, rambursul va ramane metoda de plata preferata de catre romani, insa lucrurile vor evolua si spre o mai mare pondere a achitarii prin card.

Situatia dupa 2018

Din moment de 48% dintre cumparatorii romani confirma ca preturile sunt mai ieftine online, 53% dintre cei care au acces la Internet au si cumparat macar o data pe luna ceva. Am putea spune ca este momentul in care infloreste comertul online in Romania si va continua sa evolueze in urmatorii ani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *