Autoritatea Rutieră Română interzice circulaţia microbuzelor şi ameninţă că va confisca plăcuţele de înmatriculare ale maşinilor primite de şcoli pentru transportul elevilor.
Cele 55 de microbuze şcolare distribuite de Guvern în judeţul Botoşani în ultimii trei ani au intrat în administrarea primăriilor locale. Doar un sfert dintre edili s-au îngrijit să depună la Autoritatea Rutieră Română (ARR) documentaţia pentru obţinerea licenţei de transport. Din acest motiv, conform legii, mijloacele de transport circulă astfel ilegal pe drumurile publice. Primarii spun că n-au bani pentru costurile necesare obţinerii licenţei sau că nu e treaba lor să se ocupe de licenţierea microbuzelor.
„Microbuzul îl foloseşte şcoala şi nu este treaba mea să mă interesez dacă are licenţă sau verificare tehnică. Şcoala din comună are personalitate juridică, şofer angajat şi cred că este de datoria directorului să vadă dacă totul este în regulă“, a declarat Marius Ceplinschi, primarul comunei Copălău. Nu de aceeşi părere sunt şi reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române, care spun că cei care pun în circulaţie microbuzele fără a avea licenţă riscă enorm de mult. „Sancţiunile sunt de la amendă contravenţională cuprinsă între 150 şi 200 de lei până la ridicarea plăcuţelor de înmatriculare şi întocmirea de dosare penale. Răspunde atât cel care a dispus punerea în circulaţie, cât şi cel care efectuează efectiv transportul“, a declarat Mihăiţă Popa, directorul ARR Botoşani.
Licenţa costă 620 de lei
Licenţa de transport pentru un singur microbuz ar costa doar 620 de lei şi este valabilă cinci ani. Unii primari sunt de părere că pot circula fără probleme pe drumurile din comună fără să aibă licenţă de transport.
„Nu înţeleg de ce ne-ar trebui licenţă de transport pentru că noi nu câştigăm niciun ban din activitatea asta. Microbuzul îl folosim pentru a transporta elevii de acasă la şcoală şi nu tăiem bilete ca la autogară“, susţine Verginel Gireadă, primarul comunei Mihai Eminescu. Reprezentenţii ARR îl contrazic categoric şi atrag atenţia că orice transport de persoane pe drumurile publice, fie şi pe drumurile comunale, trebuie să fie conform legii adică licenţiat.
„Se transportă copii, nu cartofi”
Inspectoratul Şcolar Judeţean a încercat în zadar să găsească o cale pentru ca microbuzele să poată circula fără probleme. Singura cale legală este ca primăriile să obţină licenţa. „Cei mai mulţi primari n-au înţeles necesitatea de a intra în legalitate, practic de a respecta legea. Totuşi cu aceste maşini se transportă copii, nu cartofi“, a declarat Ada Macovei, inspectorul şef al IŞJ Botoşani