16 unități școlare din cele monitorizate în județul Botoșani prezintă cel puțin o formă de segregare școlară pe criterii etnice. Acest număr reprezintă un procent de 15.8% din cele 101 școli care au furnizat date în cadrul monitorizării. Din totalul de 102 unități școlare incluse în monitorizare, 1 unitate a refuzat să ofere informații. Datele sunt extrase din monitorizarea fenomenului segregării școlare pe criterii entice realizată de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului în județele Botoșani, Iași, Neamț, Vaslui și Suceava.
Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) alături de Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe) a lansat raportul de monitorizare “Segregare sau incluziune școlară?”, document care radiografiază riscurile de segregare care apar în școlile din Regiunea Nord-Est, în cadrul evenimentului organizat astăzi la Instituția Prefectului județului Botoșani Evenimentul a marcat la nivel județean finalul proiectul “Școală pentru toți copiii!” derulat în perioada aprilie 2015 – aprilie 2016, proiect care a implicat o serie de acțiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea și combaterea segregării în educație, în regiunea Nord-Est – județele Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Corelarea datelor colectate din toate județele monitorizate, indică faptul că 50% dintre cele 112 localități ale căror unități școlare au fost cuprinse în monitorizarea regională, includ cel puțin o unitate școlară în care se manifestă o formă de segregare școlară. Acest lucru arată o răspândire largă a fenomenului de segregare școlară pe criterii etnice în regiune. La nivelul județului Botoșani, ponderea este sensibil diferită: 47.6% dintre localitățile monitorizate includ cel puțin o școală cu probleme de segregare.
Astfel, în județul Botoșani au fost identificate 7 școli cu risc de segregare la nivelul întregii unități școlare, 2 școli cu risc de segregare pe clădiri, 9 școli cu risc de segregare pe clase și 5 școli cu risc de segregare pe bănci.
În România legislația națională interzice segregarea școlară iar educația este recunoascută ca fiind una dintre pârghiile care ar putea să contribuie la ieșirea din sărăcie a generației viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor în funcție de etnie și statut social persistă. Segregarea atrage după sine educație deficitară iar aceasta perpetuează sărăcia.
Sursa: comunicat Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO)