Prefectura Botoșani, dată ca exemplu de Guvern în ceea ce privește transparența informațiilor

prefectura botosani La o lună de la aprobarea în sedinţa de Guvern a Memorandumului cu tema:  Creșterea transparenței și standardizarea afișării informațiilor de interes public, inițiat de Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC) alături de Cancelaria Primului Ministru, prima evaluare a peste 350 de instituții din aparatul executiv central (ministere, instituții ale Prefectului, companii cu capital integral/majoritar de stat) și local (prefecturi, instituții deconcentrate) arată că, la nivelul ministerelor, s-a aplicat peste 78% din prevederile Memorandumului, la nivelul Prefecturilor – puțin peste 75% iar la nivelul instituțiilor deconcentrate  31%.

La nivel central:

11 ministere (Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministererul Apărării Naționale (MApN), Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională (MCSI), Ministerul Culturii, Ministerul Energiei, Ministerul Finanțelor Publice (MFP), Ministerul Justiției (MJ), Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice (MMFPSV),  Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC) respectă complet structura stabilită prin Memorandum).

din cele 22 de ministere doar 2:  Ministerul Sănătății (MS) și cel al Educației Naționale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS) nu şi-au adaptat structura paginii de internet conform structurii stabilite prin Memorandum.

Agenda săptămânală a conducerii instituţiilor este informaţia care nu se regăsește în majoritatea paginilor de internet ale celor 22 de Ministere.

În schimb, cu excepția Ministerului Fondurilor Europene şi a Secretariatului General al Guvernului,  ministerele  au publicat una dintre cele mai solicitate informații de către societatea civilă, anume situaţia drepturilor salariale din aparatul  central.

La nivel local:

Prefecturile din: Arad, Bacău, Bistrița Năsăud, Botoșani, Buzău, Caraș-Severin, Cluj-Napoca, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgi, Gorj, Hunedoara,  Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Olt, Prahova, Sălaj, Satu Mare, Suceava, Timiș, Tulcea, Vâlcea ș Vrancea au îndeplinit integral prevederile stabilite prin Memorandum.

La polul opus se află Prefectura județului Călăraşi, singura care nu s-a conformat prevederilor documentului menționat.

Restul de 13 Prefecturi, anume: Alba, Argeș, Bihor, Brăila, Brașov, București, Constanța, Dolj, Harghita, Neamț, Sibiu, Teleorman și Vaslui au implementat parțial  Memorandumul.

Una din principalele recomandări, înurma evaluării realizată de  MCPDC, este afișarea în format deschis a bugetul, bilanţul contabil și planul anual de achiziții ale instituției.

La nivelul companiilor de stat, autorităților centrale subordonate ministerelor și primelor instituții deconcentrate analizate, respectarea standardizării propuse de Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic și de Cancelaria Prim-Ministrului este într-o proporție de 31%. Din cele aproximativ 300 de pagini de internet  ale instituțiilor  publice centrale sau locale peste 160 de instituţii din această categorie s-au conformat parţial structurii propuse de Memorandum.

30 de instituții cum ar fi: Inspectoratul de stat în Construcții, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Departamentul de Informații și Protecție Internă, Agenția Națională pentru Achiziții Publice și-au conformat paginile de interne cu standardizarea propusă în Memorandum.

Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi, Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, Statul Major al Forțelor Navale, Inspectoratele Școlare de la nivelul sectoarele Bucureștiului fac parte din cele 81 de instituții  care nu au implementat deloc în cele 5 săptămâni  de la aprobare Memorandumul cu tema: „Creșterea transparenței și standardizarea afișării informațiilor de interes public”.

MCPDC a constatat că principala cauză a lipsei implementării documentului reprezintă lipsa resurselor IT (pagini web şi personal cu competenţe IT).  Situația centralizată la nivelul zilei de 15 aprilie 2016 este atașată.

La sfârșitul celei de a doua luni de la aprobare, MCPDC va actualiza aceaste date, comunicând între timp cu toate instituțiile vizate.

Alături de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), în această perioadă MCPDC depune toate eforturile pentru promovarea unei culturi a transparenţei în administrație, participând la toate întâlnirile de lucru cu primari din țară. Totodată Violeta Alexandru, Ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic a trimis o adresă, tuturor celor 3.000 de Unități Administrativ Teritoriale, cu privire la  creșterea capacității administrației publice în practicarea unui management transparent și participativ.

Sursa: Guvernul Românie

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *