Restituirea diferenţei dintre taxa de primă inmatriculare şi cea de poluare dă bătăi de cap Fiscului, Serviciului de Inmatriculări şi Registrului Auto Romin (RAR), dar şi posesorilor de autoturisme care trebuie să consume timp şi nervi pentru a-şi primi banii.
In mai puţin de o lună, Serviciul de Inmatriculări Botoşani a primit peste cinci mii de solicitări de primire a copiilor după documentele de inmatriculare a autoturismelor importate, ce dovedesc anul primei inmatriculări a maşinii şi sunt necesare la recuperarea diferenţei dintre taxe.
Inainte de a ajunge la Administraţia Financiară, proprietarii de autoturisme ce au plătit taxa de primă inmatriculare şi trebuie să-şi recupereze o parte din bani trebuie să facă o vizită şi la RAR pentru a se stabili emisia de noxe a maşinii, cea in funcţie de care se stabileşte valoarea nou-instituitei taxe de poluare.
Ca urmare a modificărilor in regulamentul de restituire a taxelor, maşinile care nu au fost incă inmatriculate in Rominia nu au nevoie de programare pentru expertiza RAR, proprietarii putindu-se prezenta pentru stabilirea emisiilor doar cu actele maşinii. Pe de altă parte, maşinile deja inmatriculate in ţară vor avea nevoie de programare, personală sau on-line, ce va fi soluţionată, conform directorului RAR Botoşani, Zoltan Barna, in circa o lună: "Procedura in sine durează doar 30 de minute. Dar lipsa spaţiului şi numărul enorm de solicitări face ca totul să dureze chiar mai mult de trei săptămini. Lucrăm doar cu o singură linie de inspecţie, in situaţia in care sunt mii de programări".
Linia de inspecţie a Registrului Auto Romin primeşte săptăminal cam 100 de maşini, fiecare programată la o anumită oră. Directorul RAR susţine că singura cale de soluţionare in timp util a cererilor este instalarea unei a doua linii de inspecţie.
După săptăminile de aşteptare pentru expertiza RAR, botoşănenii care doresc restituirea diferenţei sau plata taxei trebuie sa intocmească un dosar care este analizat in cinci zile. Contribuabilul urmează sa fie programat apoi pentru a i se inmina decizia, iar plata diferenţei se face in termen de 45 de zile prin virament la Trezorerie.
Aglomeraţie la inmatriculat maşini second-hand
Situaţia este cu atit mai gravă cu cit in jur de 90% din solicitările de inmatriculare inregistrate de Serviciul Permise de Conducere şi Inmatriculare a Vehiculelor Botoşani sunt făcute de proprietarii de maşini second-hand, multe dintre ele fiind importate şi nevoite să treacă prin linia de inspecţie a RAR. Dănuţ Ciubotaru, şeful Serviciului de Inmatriculări, găseşte explicaţia acestei situaţii: "Nici eu nu aş da un Opel sau un Volkswagen bun, cumpărat cu doar patru mii de euro, pe un Logan nou şi mult mai scump".
Conducerea RAR, a Serviciului de Inmatriculări şi cea Administraţiei Financiare speră că situaţia cozilor interminabile şi a timpului pierdut se va sfirşi la finele acestui an, iar plata diferenţei de taxe să se facă in cel mai scurt timp.