Copii care au învăţat în şcoli din străinătate, ca urmare a plecării părinţilor la muncă, se întorc în şcolile botoşănene mai slab pregătiţi şi întâmpină probleme de integrare. La această concluzie au ajuns profesorii botoşăneni. Daniel Botezatu, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean, susţine că cele mai multe probleme pun elevii care au făcut clasele primare în alte ţări, după care s-au întors în România pentru continuarea studiilor. Este vorba de acei copii care nu ştiu să scrie şi să citească româneşte şi cu care se fac cursuri suplimentare.
„Îi afectează aceste schimbări din punct de vedere psihic. Este şocul întâlnirii cu ală civilizaţie, cu altă cultură şi cu un alt sistem de învăţământ. Din ceea ce văd eu şi din ceea ce discut cu ei când se întorc, ceea ce studiază ei în străinătate, în Spania, în Italia, diferă destul de mult de ceea ce studiază la noi în ţară. Nivelul de cunoştinţe care li se cere în străinătate este mult sub ceea ce ar trebui să ştie un copil de vârsta lor. Este un învăţământ de subzistenţă„, a precizat Daniel Botezatu.
Numărul copiilor întorşi în Botoşani din străinătate a crescut în ultimii doi ani şi asta datorită crizei financiare. Dacă până nu demult se înregistra o migrare masivă a copiilor din Botoşani în şcoli din afara ţării, în ultimii doi ani, de când a intervenit criza economică, nu există diferenţe mari între cei care pleacă din ţară şi cei care se întorc.
Potrivit unei situaţii prezentate de Inspectoratul Şcolar Judeţean, în anul şcolar trecut peste 180 de copii au plecat să înveţe în şcoli din străinătate, în timp ce alţi 70 s-au întors din străinătate în şcolile româneşti. Cei mai mulţi, respectiv 48 de elevi au venit din Italia, 12 din Spania, doi din Portugalia, trei din Turcia şi câte unul din Anglia, Irlanda, Franţa, Cipru şi Grecia. În acest an şcolar, alţi 36 de elevi au revenit în ţară şi au cerut echivalarea studiilor şi continuarea acestora.






























