De la începutul anului școlar viitor, notarea ar urma să fie standardizată. Adică toți elevii, indiferent de școală sau profesori, să fie evaluați în funcție de aceleași criterii clare. O măsură mult așteptată de elevi. ,,În prezent, diferențele dintre modul de notare al profesorilor pot fi foarte mari, iar asta creează sentimentul de inechitate între elevi„, spune Bogdan Gogan, vicepreședinte la Consiliul Național al Elevilor. Notarea standardizată este considerată necesară și de profesorul Doru Căstăian, dar și de specialista în educație Daniela Vișoianu.
Anunțul privind standardizarea sistemului de notare a fost făcut de ministrul Educației.
,,Noi avem această problemă, după atâția ani încă nu avem standarde de evaluare și de notare clare. Este o problemă, eu am început să caut soluții la ea. Pentru învățământul primar și gimnaziu vom încheia procesul care implică elaborarea standardelor de evaluare și notare, pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Tot atunci îmi propun să terminăm și aceste standarde pentru învățământul liceal, astfel încât din anul viitor școlar 2026-2027, să începem nu doar cu programe noi , de exemplu la nivel de liceu, ci și cu standarde de evaluare și notare”, a spus ministrul pe pagina de Facebook a Ministerului Educației.
Dar ce înseamnă concret standardizarea procesului de notare și care sunt beneficiile?
Profesorul Doru Căstăian subliniază: ,,Cred că este nevoie de standardizare. Pentru că fixează niște standarde pe care profesorii le au în vedere atunci când notează și evaluează. Standardele precizează un prag minim pentru obținerea unei anumite note sau a unui anumit calificativ. Și da, este nevoie de așa ceva. Pentru că standardizarea elimină o bună parte din subiectivism și din bunul plac cu care se evaluează astăzi”.
La rândul ei, Daniela Vișoianu, specialistă în Educație, spune:
,,Standardizarea înseamnă, pe scurt, că o notă de 7 la geografie ar trebui să aibă aceeași reprezentare în competențe deținute atât de un elev din București, care învață în sectorul 1, cât și de un elev dintr-o localitate izolată de munte. (…) O astfel de standardizare înseamnă monitorizarea sistemului, oferind date consistente pentru a evalua eficacitatea programelor școlare și a metodelor de predare la nivel macro„.
Pentru elevi, măsura vine cu un sentiment al dreptății și aduce claritate într-o zonă de multe ori gri.
,,Standardizarea notelor este un pas important către echitate și încredere în sistemul de evaluare. În prezent, diferențele dintre modul de notare al profesorilor pot fi foarte mari, iar asta creează sentimentul de inechitate între elevi. Prin standardizare elevii vor ști clar ce se așteaptă de la ei, criteriile fiind unele publice și explicite, notele vor reflecta mai bine competențele reale, nu doar preferințele profesorului, iar rezultatele din toată țara vor deveni comparabile, ceea ce ajută la o mai bună orientare școlară și profesională. Totodată profesorii vor putea beneficia de un ghid comun, ceea ce le ușurează munca și reduce presiunea deciziilor subiective”, subliniază Bogdan Gogan, vicepreședinte Consiliul Național al Elevilor.
Sursa: Stirileprotv.ro































