Un proiect de modificare a Legii RCA stârnește revoltă printre service-urile auto, transportatori și organizațiile de protecție a consumatorilor. Noile prevederi, aflate în dezbatere în Parlament, ar urma să mute aproape toate drepturile șoferilor păgubiți în favoarea companiilor de asigurări. Asigurătorii ar putea stabili singuri valoarea despăgubirii, service-ul unde se face reparația și termenul de plată, o schimbare pe care patronatele din domeniu o numesc „o lovitură fără precedent dată românilor care plătesc RCA”, scrie Libertatea.
După apariția acuzațiilor formulate de transportatori, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) au transmis un punct de vedere comun, în care resping acuzațiile potrivit cărora proiectul de modificare a Legii RCA ar fi fost gândit în favoarea asigurătorilor.
„Am luat notă de reluarea discuțiilor în spațiul public referitoare la modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA, pentru transpunerea Directivei (UE) 2118/2021 în legislația națională, dar și pentru a corecta dezechilibrele care au afectat funcționarea corespunzătoare a pieței de asigurări RCA”, se arată în
comunicatul comun UNSAR–BAAR, transmis către redacția Libertatea. Cele două organizații susțin că dezbaterea publică este deturnată de „o asociație care nu are competențe în zona de asigurări” și care ar urmări „propriile interese comerciale ale unităților reparatoare membre”.
„În locul unor discuții constructive axate pe interesele șoferilor și ale victimelor accidentelor, observăm cu îngrijorare că atenția publică este mutată spre interesele comerciale ale service-urilor. Legea RCA trebuie să protejeze participanții la trafic și victimele accidentelor, nu profiturile unora dintre reparatori”, au transmis reprezentanții UNSAR și BAAR.
Asigurătorii subliniază că, potrivit unui studiu realizat de IRES, majoritatea șoferilor români ar dori transparență mai mare în privința costurilor de reparație și posibilitatea de a primi de la asigurători liste cu service-uri partenere, pentru a evita facturi „exagerate”.
„Despăgubirea plătită de o societate de asigurare trebuie să corespundă unor costuri reale existente pe piață, nu unor costuri stabilite arbitrar doar pentru că sumele urmează să fie achitate de un asigurător”, se mai arată în poziția UNSAR–BAAR, care invocă și o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Cele două organizații mai afirmă că România se află printre țările cu cea mai mare frecvență a daunelor RCA din Europa Centrală și de Est, 5,6%, față de media de 3% în alte state, și că valoarea totală a despăgubirilor RCA a depășit 7,9 miliarde de lei în 2024.
„UNSAR și BAAR sunt pregătite să participe transparent la orice consultare publică privind îmbunătățirea legislației RCA, având ca scop protejarea consumatorilor și buna funcționare a pieței”, se mai arată în comunicat. Modificarea Legii RCA, cu dedicație pentru companiile de asigurări Proiectul de modificare a legii, pregătit pentru vot în Parlament, ar urma să le ofere asigurătorilor control total asupra despăgubirilor și reparațiilor auto.






























Parlamentrul nu reprezinta interesele cetatenilor romani ?
REPREZINTA INTERESELE FIRMELOR DE ASIGURARI DIN STRAINATATE CARE SIFONEAZA BANUL PUBLIC AFARA?