Inima industriei prinde curent. Electroalfa, Botoşani: Cum ajungi la patru fabrici, aproape 1.200 de angajaţi şi afaceri în creştere de aproape patru ori

Gheorghe Ciubotaru, preşedinte şi fondator al grupului Electroalfa, foto Zf.ro

În Botoşani, o companie românească lucrează la a rescrie harta industriei locale ♦ Electroalfa, fondată în urmă cu mai bine de trei decenii de antreprenorul Gheorghe Ciubotaru, a devenit astăzi unul dintre principalii jucători din industria echipamentelor electrice, un integrator de soluţii în domeniul energetic care produce, inovează şi exportă din Botoşani ♦ Compania fanion a grupului, Electroalfa International, deţine patru unităţi de producţie, un centru propriu de cercetare-dezvoltare şi colaborează cu peste 500 de clienţi la nivel naţional şi internaţional, scrie zf.ro.

Electroalfa este, în esenţă, o poveste despre construcţie pe termen lung. Nu s-a născut dintr-un boom al fondurilor europene, nici dintr-o privatizare norocoasă, ci dintr-un proiect antreprenorial început în anii ’90 şi crescut pas cu pas. Astăzi, Electroalfa are parteneriate cu companii mari din energie, transporturi şi infrastructură, dar îşi păstrează ADN-ul românesc şi orientarea locală.

Electroalfa International este o companie cu capital 100% românesc şi un jucător important în domeniul echipamentelor electrice de medie şi joasă tensiune, al lucrărilor de tip EPC (Engineering, Procurement, Construction) şi al soluţiilor de eficienţă energetică.

Compania deţine patru unităţi de producţie, un centru propriu de cercetare-dezvoltare şi colaborează cu peste 500 de clienţi la nivel naţional şi internaţional.

În turul fabricilor Electroalfa din Botoşani cel mai des auzi cuvântul „oameni“, cum totul se bazează pe ei, cu nume, prenume şi poveste pentru toate funcţiile pe care le întâlneşti: de la cel mai nou venit în companie, până la managerii sau şefii de linie cu poveşti de 20 – 30 de ani petrecuţi în firmă.

De altfel, compania a pus în practică un stil de management bazat pe principii Kaizen, care presupune implicarea tuturor oamenilor din companie. Cuvântul „Kaizen“ provine din japoneză şi înseamnă literalmente „schimbare în bine“ („kai“ – schimbare, „zen“ – bine).

„Programul de dezvoltare a oamenilor, deşi exista, nu era un concept cu proiecte cu paşi foarte concreţi pe care să-i facem. Fiind o organizaţie care a pornit antreprenorial, de la un fondator care a fost propriul lui angajat, cel mai for uşor a fost când eu comandam şi tot  eu executam. Aici era modelul perfect de comunicare. Ulterior însă, când am ajuns la 50 de oameni, la 100, la 300 de oameni, problema unui sistem de management al relaţionalului dintre oameni era una vitală“, a spus pentru ZF Gheorghe Ciubotaru, fondatorul grupului Electroalfa.

Kaizen nu este o reformă radicală sau o schimbare bruscă, ci o succesiune constantă de îmbunătăţiri mici, zilnice, implicând toţi angajaţii — de la management până la muncitorii din linia de producţie. Scopul este crearea unei culturi organizaţionale bazate pe învăţare continuă, eficienţă şi reducerea risipei.

„Aveam posibilitatea să conducem oameni, dar nu eram calificaţi. Un doctor ca să ajungă doctor studiază medicină 6 ani, mai face 5 ani de rezidenţiat şi apoi specializări şi are voie să consulte, să pună un diagnostic şi să dea tratament. Noi conduceam cu bun simţ, dar fără metode. Şi atunci, în 2016 – 2017, am cunoscut sistemul de management Kaizen. De acolo pleacă istoria modernă a Electroalfa, moment în care gândurile noastre, sufletele noastre, dorinţele noastre de a performa au primit substanţă şi au fost organizat misiuni, viziuni, valori. Apoi aceste lucruri s-au transformat în proiecte strategice anuale“, adaugă Gheorghe Ciubotaru.

De atunci, lucrurile au fost simple, spune el, oamenii au intrat în cursuri de dezvoltare, au început să înveţe ce cunoştinţe trebuie să-ţi însuşeşti şi să foloseşti pentru a fi manager, team lider, responsabil de un proces sau director general.

În prezent, grupul Electroalfa International acoperă întreg lanţul de producţie pentru echipamente electrice – de la proiectare şi execuţie până la integrarea de soluţii complete pentru reţele de distribuţie, staţii electrice şi infrastructuri energetice. Compania lucrează atât pentru piaţa locală, cât şi pentru proiecte internaţionale, din Germania, Franţa, Italia sau Orientul Mijlociu.

„Compania Electroalfa a început ca un producător de echipamente electrice, după care, ca orice business care îşi doreşte să crească şi să dezvolte, s-a extins din ce în ce mai multe pieţe. Noi la bază, suntem un producător de echipamente electrice. În ultimii ani, în schimb, am început să ne dezvoltăm destul de mult în integrarea acestor echipamente electrice, deci am început să folosim mai mult activităţile de antrepriză tocmai pentru a adăuga mai multă valoare adăugată la ceea ce face Electroalfa. Este şi un motor de creştere destul de mare, pentru că piaţa este foarte ofertantă în momentul de faţă în zona de echipamente electrice şi în instalarea acestor echipamente electrice“, a explicat Ştefan Petrea, CEO al Electroalfa International.

În halele din zona industrială a Botoşaniului, tabla groasă se transformă în dulapuri electrice, containere modulare sau structuri metalice de precizie. Totul este monitorizat digital, iar fluxurile de producţie au fost automatizate în mare parte.

Afacerile companiei merg şi ele în sus, iar perspectivele de creştere rămân la fel şi pentru anii ce vin.

După ce în ultimii patru ani Electroalfa International, compania fanion a grupului, şi-a majorat de aproape patru ori cifra de afaceri, compania din Botoşani estimează că poate creşte de încă 3,5 ori în următorii cinci ani, dacă menţine acelaşi ritm.

„Am terminat anul trecut cu 650 de milioane de lei  cifră de afaceri, undeva în jur de 57 de milioane de lei profit, noi considerăm că sunt rezultate foarte bune. În acelaşi timp, sunt şi nişte rezultate care ne motivează şi ne mobilizează pentru ceea ce va urma perioada imediat următoare. Piaţa energiei rămâne continuă să rămână ofertantă. Transformarea în special în domeniul de producere a energiei electrice în România este destul de pregnantă şi vine şi cu oportunităţi foarte mari pentru noi ca axe de dezvoltare“, explică Ştefan Petrea.

Creşterile înregistrate în ultimii ani vin atât din evoluţia pieţei per ansamblu, cât şi din legislaţia de la nivel european.

Directivele Uniunii Europene vin cu oportunităţi de creştere pentru noi. În viziunea companiei pe 2030 încercăm să ne armonizăm relaţia de business şi cu axele de investiţii ale Uniunii Europene. Avem o logică în baza căreia încercăm să ne construim viitorul companiei şi vrem să construim şi pe nişte direcţii sănătoase în zona aceasta. Atunci e normal să urmărim în care sunt axele de dezvoltare ale Uniunii Europene. În momentul de faţă, unul dintre principalii piloni ai Uniunii Europene este de a deveni un producător şi un consumator de energie regenerabilă, ceea ce creează avantaje în domeniul în care activăm“, detaliază Ştefan Petrea.

Compania a demarat producţia într-o nouă fabrică de transformatoare la Botoşani, construită în parteneriat cu producătorul de transformatoare SGB-SMIT Group, cu sediul central în Germania. Noua unitate de producţie se întinde pe o suprafaţă de peste 9.000 mp. Produsele realizate aici acoperă gama de putere nominală 50–1.000 kVA, răspunzând cerinţelor în continuă creştere ale pieţei europene şi internaţionale.

Pe măsură ce creşte businessul Electroalfa, creşte şi numărul de angajaţi, dar şi nevoia de oameni.

„La nivel de grup am trecut de 1.000 de angajaţi, suntem undeva spre 1.200 suntem. Dacă vorbim despre Electroalfa International, ceea ce înseamnă producţie de echipamente electrice, suntem la 520 de angajaţi. (…) Cred că anul acesta a fost anul cu cea mai mare creştere a numărului de angajaţi, undeva spre 20%, cei mai mulţi au venit în partea a doua a anului. Creşterea vine şi pe fondul în care cifrele au crescut foarte mult“, a explicat pentru ZF Dorina Bălan, manager HR, Electroalfa International.

Pe liniile din fabricile Electroalfa sunt angajaţi de toate vârstele, dar ce îţi sare în ochi prima dată este numărul tinerilor prezenţi în toate activităţile companiei.

„Ne bucurăm că sunt interesaţi tinerii, este şi efectul faptului că în ultimii ani Electroalfa a lucrat foarte mult în colaborare cu instituţiile de învăţământ locale şi nu doar locale. Principalul nostru bazin de talente este în Iaşi, Suceava, Chişinău. În Chişinău avem o filială în care am crescut tineri şi ne propunem pe viitor să reluăm creşterea pe partea de proiectare mecanică şi electrică“, spune Dorina Bălan.

În ultimii ani, Electroalfa a dezvoltat propriul său centru de formare – Academia Alfa, un proiect care aduce elevi, studenţi şi angajaţi în programe de învăţare practică. Academia Alfa oferă formare pentru specializări tehnice, cât şi pentru competenţe digitale, soft skills şi leadership.

„Academia Alfa a apărut ca proiect de suflet acum trei – patru ani. A fost dorinţa domnului Ciubotaru să avem această şcoală internă, tocmai pentru că anticipam că în piaţă lucrurile vor avea o altă dinamică şi că şcolile ne vor ajuta din ce în ce mai puţin. Şi atunci am spus că putem folosi în cadrul acestei şcoli expertiza pe care o au seniorii noştri şi să calificăm angajaţii noştri sau chiar, la un moment dat, angajaţi din piaţă. S-a concretizat proiectul această şcoală internă după vizita echipei de management în 2023 în Japonia. Am fost impresionaţi să vedem cum funcţionează la ei lucrurile sau cum îşi pregătesc specialiştii“, explică Dorina Bălan.

Pentru Botoşani, prezenţa Electroalfa înseamnă mai mult decât locuri de muncă. Este un exemplu de cum o companie locală poate susţine economia unei regiuni care, mult timp, a fost percepută drept periferică.

Întrebat dacă îl sperie ceva din viitor când vine vorba despre businessul fondat de el, Gheorghe Ciubotaru vorbeşte doar despre limitele personale.

„Mă sperie momentul în care dorinţele de a performa se vor estompa. Limita este în noi. Însă astăzi echipa care este în top managementul şi pe liniile din Electroalfa îmi arată că această ipoteză este falsă. Deja încep să vorbească mulţi oameni profesionişti. Tinereţea, energia, dorinţele lor mă fac fericit pentru că văd la un moment dat atât abordări diferite, cât şi că performanţa începe să se ducă tot mai sus. Acesta este iarăşi unul dintre lucrurile pe care le-am luat în calcul în această creştere a organizaţiei prin activităţile de M&A şi ce mai avem noi în vedere, deschideri spre exterior. Este foarte important pentru mine să începem să marcăm tot mai mult la export“, detaliază el.

La finalul zilei, când halele se golesc treptat, iar liniile automate se opresc una câte una, sentimentul care rămâne este de stabilitate. Electroalfa nu e doar o companie industrială, ci este dovada că România industrială poate fi reconstruită pas cu pas, prin investiţii, educaţie şi viziune.

„Avem proiecte până în 2030. Sunt ale naibii de ambiţioase“, concluzionează fondatorul Electroalfa.

Urmareste-ne pe Google News

One thought on “Inima industriei prinde curent. Electroalfa, Botoşani: Cum ajungi la patru fabrici, aproape 1.200 de angajaţi şi afaceri în creştere de aproape patru ori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *