Cum a făcut Valeriu Iftime tranziția de la „Voi schimba județul din temelii” la „Să dăm Consiliul Județean la Iași sau Suceava”
În aceste zile se împlinește un an de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean Botoșani de către Valeriu Iftime. Un an de iluzii deșarte, un an în care nu s-a materializat niciun proiect, ba, mai mult, nu a fost demarat niciun proiect nou. După un an de administrație Iftime la CJ, botoșănenii constată, din păcate, că multe dintre promisiuni au rămas pe hârtie.
Realitatea bate campania electorală
În campanie, totul părea simplu pentru Valeriu Iftime. Vindea speranțe și iluzii cu o ușurință dezarmantă, ghidându-se după sintagma pe care a enunța-o la lansarea candidaturii lui Nicolae Ciucă: „Matematica în politică poate fi bătută doar de emoție, iar emoția înseamnă comunicare”.
Susținea că are soluții imediate pentru redresarea companiei de apă, pentru rezolvarea problemelor de la groapa de gunoi, despre cum va conecta Botoșaniul de Autostrada A8 și cât de nefolositor este Drumul Expres Botoșani – Suceava, conceput și demarat de vechea administrație. După ce s-a așezat confortabil în fotoliul de președinte al Consiliului Județean, tonul s-a schimbat. De la entuziasmul „salvatorului” s-a trecut la delăsare: „80% din comune nu-și pot susține salariile”, „haos total”, „să dăm Consiliul la Iași sau Suceava”.
Sute de kilometri de drum expres promiși
Toate promisiunile au rămas vorbe în vânt. Dar, pentru a-și menține popularitatea, a început să supraliciteze, doar pentru imagine. A prezentat o hartă impresionantă: peste 350 km de drum expres – Botoșani – Târgu Frumos – A8, Botoșani – Joldești – A7, Botoșani – Ștefănești, Vama Rădăuți-Prut – Vama Teioasă (propusă) – Darabani – Dorohoi – A7, Vama Rădăuți-Prut – Ștefănești – A8. La acestea se adaugă puncte de trecere a frontierei la Teioasa cu Ucraina și Mitoc cu Republica Moldova, „port pe uscat” la Darabani, căi ferate Botoșani – Iași și Săveni – Darabani cu legături internaționale, rețele de gaz, cinci parcuri industriale și tot arsenalul de „proiecte strategice”, care sună bine, dar pentru care nu există vreun buget real, vreo sursă de finanțare sau măcar o perspectivă de finanțare europeană sau națională.
Deși hărțile și planurile sunt spectaculoase, realitatea administrativă a arătat rapid că niciun proiect concret nu a fost depus sau demarat.
Realitatea economică nu ține cont de hărți colorate sau de visele lui Valeriu Iftime. Doar drumurile expres promise ar însemna peste un sfert din totalul drumurilor expres și al autostrăzilor existente la ora actuală în România. La un cost mediu de 20–25 milioane euro/kilometru, aceste drumuri ar costa 7–8 miliarde euro, aproape trei sferturi din bugetul pentru Autostrada A8. Adăugând și restul „mărețelor” proiecte, suma ajunge aproape cât întreaga alocare a României de la Uniunea Europeană pentru un exercițiu financiar complet.
Ar fi frumos… dacă s-ar realiza măcar 10% din promisiuni, dar știm cu toții că toate acestea rămân iluzii, doar desene pe hârtie, ca un basm frumos spus pe Facebook sau TikTok.
Niciun proiect important depus în primul an de mandat
Și mai frustrant pentru botoșăneni este faptul că, deși au existat mai multe linii de finanțare deschise – atât europene, cât și naționale – niciun proiect concret nu a fost depus, în timp ce demararea vreunui studiu de fezabilitate sau proeict tehnic nici nu s-a pus problema.
Nu s-a depus spre finanțare la ADR Nord-Est nici măcar reabilitarea Casei Goilav, nici a Casei Moscovici și nici a vreunei alte clădiri emblematice ale județului, deși pentru primele două „moștenise” de la vechea administrație documentația necesară.
Mai mult, într-o ședință recentă de CJ, când a fost întrebat de un consilier județean de proiectele județului, Valeriu Iftime a afirmat chiar: „Cu ce mă ajută pe mine Casa Goilav?”
De fapt, era și greu să depună vreun proiect, atâta timp cât conducerea județului a fost mai mult la fără frecvență, iar atribuțiile au fost delegate vicepreședinților și administratorului public.
Diferență de la cer la pământ între vorbe și fapte
Între vorbe și fapte, diferența este colosală. Primii care s-au convins sunt chiar liberalii botoșăneni, care au constatat că partidul lor a devenit o anexă a intereselor lui Valeriu Iftime. În câteva luni, acesta a afectat organizația locală și cea județeană, pierzând funcții importante atât pe linie politică, cât și administrativă.
Promisiunile grandioase sunt bune pentru poze, filmulețe pe TikTok și Facebook sau discursuri, dar Botoșaniul real a fost deraiat de pe calea dezvoltării, pierzând oportunități reale de dezvoltare.






























