Tot mai mulți părinți din județul Botoșani se arată revoltați de boicotul profesorilor din prima zi de școală. Ei se plâng că profesorii se folosesc de copiii lor pentru a-și atinge scopul. Mai multe mame ne-au scris că nu înțeleg de ce trebuie să mai trimită copiii la școală în aceste condiții de boicot.
„Au dreptul să implice copiii în această problemă, fără a cere aprobarea părinților, ba chiar să comunice ca nu vor exista discuții cu părinții? Unitățile școlare au dreptul să ceară copiilor să se prezinte la școală, deși ele sunt în boicot și nu asigură decât supravegherea elevilor?”, ne-a scris una dintre mămicile revoltate.
O altă mămică susține că nu este corect ca elevii să meargă la școală în condițiile în care nu vor face nimic.
„Ca să ce? Și ei au pierdut bursele, dar dacă nu merg la școală au absent ori dacă nu fac nimic la școală iau notă mică, sunt pedepsiți. Atunci tu ca profesor cum ai voie să nu muncești, folosindu-te de copii să-i manipulezi ăștia cărora oricum nu le pasă de boicot și de tot”, spune o altă mămică.
În timp ce profesorii anunță că nu vor organiza festivitățile de deschidere și nu se știe dacă se vor ține ore, inspectorul școlar general, prof. Bogdan Suruciuc, le cere părinților să își ducă totuși copiii la școală. Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani susține că elevii care nu sunt prezenți la școală vor primi absent.
„Elevii se prezintă la cursuri respectând calitatea de elev. Boicotul din prima zi de școală are în vedere doar neparticiparea membrilor de sindicat la festivitatea de deschidere. Această neprezentare a profesorilor se va realiza doar in unele unități de învățământ. Profesorii vor aștepta elevii în sălile de clasă și vor desfășura activități specifice primei zile de curs. De asemenea, relația instituțională cu părinții/reprezentanții legali ai elevilor/ preșcolarilor, în cazul personalului care deține și funcția de diriginte va fi menținută în permanență.Conform regulamentului școlar, elevii care nu sunt prezenți la școală primesc absent”, ne-a declarat inspectorul școlar general Bogdan Suruciuc.
Nemulțumirile profesorilor vizează măsuri recente care afectează direct calitatea actului educațional și drepturile cadrelor didactice: majorarea numărului de elevi din clase, creșterea normei didactice și modificările introduse la plata cu ora. Aceste schimbări sunt considerate abuzive și nefundamentate, motiv pentru care sindicatele din educație au inițiat un demers legislativ în vederea anulării acestora.
Consiliul Național al Elevilor susține boicotarea
Consiliul Național al Elevilor se alătură sindicatelor din educație și susține boicotarea festivităților de deschidere a anului școlar din data de 8 septembrie 2025. Boicotul organizat de federații reprezintă o formă legitimă de protest prin care toți participanții la actul de educație transmit un semnal de alarmă asupra măsurilor de austeritate adoptate și asupra efectelor negative pe care acestea le produc elevilor, profesorilor și întregului sistem educațional.
„În prima zi de scoalã, îi încurajăm pe elevi să își exprime solidaritatea prin sprijinirea demersurilor cadrelor didactice, părintilor si studentilor aflati în protest. Ulterior, simbolul comun la nivel national va fi purtarea unei banderole albe pe brat, ca formă de grevă japonezã. Aceste initiative nu reprezintã un gest de opozitie fata de scoalã, ci un semnal de alarmã si renuntarea la măsurile care pun in pericol calitatea actului educational”, este mesajul transmis de elevi.
Protestele organizate constituie o formă legitimă de manifestare democratică și o reacție împotriva deciziilor de austeritate implementate fără un dialog eficient cu actorii din educație. Prin sprijinirea acestor demersuri, mișcarea de reprezentare reiterează faptul că statul are obligația de a trata educația ca pe o investiție esențială în viitor, iar elevii, profesorii și părinții, uniți, pot transmite un mesaj clar și ferm că viitorul școlii românești nu poate fi negociat.
Consiliul Național al Elevilor consideră că noile măsuri de austeritate creează un abuz asupra educației. Acestea nu doar că descurajează excelența elevilor olimpici, ci și limitează parcursul celor care obțin rezultate bune, determină mulți elevi să acorde prioritate muncii în detrimentul educației pentru a-și asigura necesarul zilnic și reduc sprijinul destinat celor din medii vulnerabile. Aceste demersuri pun o barieră considerabilă între educație și beneficiarii principali ai acesteia, creând un dezechilibru educațional și social.
Consiliul Național al Elevilor susține dreptatea și echitatea în educație și încurajează elevii să își manifeste nemulțumirea într-un mod pașnic și echilibrat. În urma boicotului festivităților de deschidere a anului școlar 2025-2026, CNE sprijină purtarea banderolei albe ca simbol al opoziției față de măsurile de austeritate și al lipsei de interes manifestate față de viitorul educației. Acest gest reflectă dorința elevilor de a se implica activ în apărarea propriilor drepturi și de a transmite un semnal ferm că educația trebuie tratată ca un drept fundamental, nu ca un privilegiu.































Boicotul profesorilor vine din momentul în care Guvernul le-a închis ,,boieria” și
rezultatele școlare submediocre. Au dreptate mămicile când afirmă că învățătorii și profesorii care îndeamnă la înghețarea anului școlar se folosesc de copii fără acordul părinților. Chiar cu 20 de ore săptămânal, cadrele didactice au doar 50% din numărul total de 40 de ore pe săptămână prevăzut de Codul Muncii. Am discutat cu 3-4 profesori și mi-au spus că pe ei îi doare în popou de Guvern și de Inspectoratul școlar; ei vor venituri cât mai mari fără ca acestea să fie ,,legate” de rezultatele obținute.