FOTO Tânăra dintr-un sat din Botoșani care a reușit să obțină 10 la Bacalaureat fără nicio oră de pregătire suplimentară

O tânără de 18 ani dintr-un sat din Botoșani a reușit să obțină 10 pe linie la Bacalaureat, fără ca părinții săi să fie nevoiți să îi plătească vreo oră de pregătire suplimentară. Andreea Ivan, din comuna Manoleasa, se numără printre cei șapte absolvenți de liceu din județul Botoșani care se pot mândri cu nota maximă la acest examen.  De o modestie rară, Andreea ne-a dezvăluit care este secretul unui 10 de necontestat.

Andreea Mariana Ivan este singura fată dintr-o familie cu patru copii din Manoleasa. De mică i-a plăcut să învețe, în special să citească. Adoră cărțile de orice fel, iar lectura pentru ea reprezintă cu adevărat un mod de relaxare. După ce a absolvit școala din localitatea natală, Andreea a intrat la Colegiul Economic „Octav Onicescu” din Botoșani, unde a urmat profilul economic, fiind în una dintre cele mai bune clase din promoția 2017-2021.

Dacă se aștepta să obțină media 10 la Bacalaureat? Da, dar nu și-a făcut un scop din asta, după cum povestește chiar ea. În opinia sa, oricare dintre colegii săi ar fi reușit o astfel de performanță.

„Nu pot spune că există vreun secret, ceva ce alți elevi nu ar putea face. Este vorba despre multă muncă, perseverență, determinare și atenție și contează enorm să ai profesori buni care să te îndrume, chiar dacă ești autodidact. De asemenea, cred că este foarte important să fii constant și să înveți încă de la începutul liceului pentru a avea baze cât mai solide și pentru a reuși să acumulezi cunoștințele într-o manieră adecvată, asociindu-le cu cele pe care le ai deja. Contează foarte mult și clipa, momentul în care ești la examen.

Performanța depinde și de dispoziția elevului din momentul respectiv, de cum reușește să-și mobilizeze emoțiile astfel încât acestea să-l ajute și să constituie o sursă suplimentară de energie, încredere. Cred că această abilitate se dobândește după experiența mai multor concursuri, teste, olimpiade, și de aceea îi încurajez pe toți elevii să se implice cât mai mult în asemenea proiecte”, ne-a declarat tânăra.

Înțeleaptă și echilibrată, Andreea nu se bazează pe noroc atunci când este vorba despre viitorul său. Ea merge pe premisa că norocul ți-l faci singur așa că nu consideră o întâmplare faptul că a obținut rezultate școlare de excepție. Recunoaște, însă, că este important și modul în care îți gestionezi emoțiile atunci când ești cu foaia de examen în față.

„Întotdeauna ideea de noroc a fost una ambiguă pentru mine. Nu am știut niciodată dacă să cred sau nu în acest termen, deși l-am auzit destul de des în jurul meu și multe persoane mi-au urat acest lucru. Cred că atunci când muncești îndeajuns, rezultatele nu întârzie să apară și Universul te răsplătește pentru eforturile tale.

Referitor la examen, consider că atât timp cât un elev studiază toată materia și este sigur pe cunoștințele sale, nu există exercițiu care l-ar putea pune într-o dificultate extraordinară, luând în calcul că Bacalaureatul este un examen de nivel mediu, care se adresează tuturor elevilor, atât celor cu abilități intelectuale mai reduse, cât și celor cu o inteligență prodigioasă.

Concluzionând, tind mai degrabă să cred că elevii care au încredere în forțele lor și se pregătesc serios pentru examen, nu se gândesc foarte mult la noroc, comparativ cu alții care învață superficial și își pun speranțele în forța divină :,, Doamne ajută să fie ce vreau eu! „”, ne-a spus tânăra.

Andreea s-a bucurat și se bucură de susținerea părinților săi. Tatăl lucrează în construcții, iar mama este casnică. Poate au avut și neajunsuri, ca în multe familii, dar când a fost vorba despre școală, întotdeauna au făcut eforturi astfel încât Andreea să se poată deplasa la concursurile școlare, să aibă cele necesare astfel încât să studieze exact ceea ce îi place. Și așa cum au susținut-o până acum o vor face în continuare pentru că Andreea vrea să își continue studiile la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației,, Babeș Bolyai”, din Cluj.

„[…] asta pentru că mă pasionează psihologia și îmi doresc să învăț ceva care să-mi aducă plăcere și împlinire. Nu intenționez neapărat să devin psiholog, fiind mai degrabă interesată de partea de psihoterapie, neuroștiință, cercetare. Îmi doresc să particip la cât mai multe cursuri relevante pentru acest domeniu, chiar și în alte țări, întrucât îmi doresc să știu cât mai multe, curiozitatea fiind o trăsătură definitorie pentru mine”, după cum dezvăluie tânăra.

Din punctul său de vedere, pentru promovarea unui examen este nevoie în mare parte de implicarea și tenacitatea elevului, dar și de profesorii pe care îi are la cursuri și nu în ultimul rând de susținerea părinților.

Andreea spune că „suferă” de o dependență cronică de citit

„Bineînțeles că am avut timp liber. Cred că este foarte important ca întotdeauna să ne acordăm timp pentru noi. Am învățat de-a lungul timpului să-mi împart timpul astfel încât să pot face tot ce îmi propun. Majoritatea timpului liber l-am petrecut citind alte cărți, pentru că ,, sufăr ” de o dependență cronică de citit. Am învățat constant pentru Bacalaureat astfel că în ultimele două săptămâni doar reciteam tot ce am învățat și la un moment dat chiar nu mai aveam răbdare.

Nu consider că am făcut vreun sacrificiu, poate doar am citit mai puține cărți pentru mine ca de obicei. Personal, nu văd acest rezultat ca pe o reușită extraordinară, dar este o realizare frumoasă și constituie un important sprijin de consolidare pentru încrederea în mine. Spun asta raportându-mă strict la mine, la felul în care am perceput examenul și la gradul de dificultate pe care l-am resimțit”, spune tânăra.

Rezultatul obținut, la acest important examen, Andreea îl împarte cu profesorii săi. Spune că nu a avut nevoie de pregătire privată pentru că atât ea, cât și colegii săi, au beneficiat de profesori buni, care au știut cât de important este acest examen pentru ei și au făcut tot posibilul să îi ajute.

„Eu nu am făcut pregătire privată niciodată, dar nu sunt contra ei, având în vedere că sunt elevi care nu reușesc să înțeleagă la școală suficient sau nu muncesc individual îndeajuns și au nevoie de un sprijin de acest gen. Totuși, am avut șansa de a mă bucura de niște profesori minunați, care și-au sacrificat din timpul și energia lor pentru a face ore în plus, neplătite, la disciplinele pentru Bacalaureat, ceea ce este de admirat și le mulțumesc enorm pentru interesul și efortul lor”, ne-a mărturisit Andreea.

„Ar fi foarte bine dacă elevii ar avea posibilitatea de a-și alege profesorii”

Proaspăt ieșită de pe băncile liceului, tânăra recunoaște că sistemul de învățământ românesc se confruntă cu multe probleme, iar lipsa profesorilor calificați este una dintre ele.

„Îmi este dificil să mă pronunț în acest sens, din dorința de a nu jigni sau ofensa pe cineva, fiindcă toți profesorii muncesc să ajungă la catedră, unii făcându-și meseria mai bine, alții  mai puțin bine. Este o realitate pe care nu ar trebui să o ascundem după perdea, o neregulă care ar trebui soluționată, deși nu este atât de ușor, România luptându-se cu un deficit de profesori calificați, mai ales în mediul rural. Bineînțeles că există nereguli și în programa școlară, dar sunt sigură că suntem pe calea cea bună și cu timpul se vor face schimbări care să îi bucure pe elevi și să îi atragă mai mult. Cred că ar trebui să existe mai multe opționale dintre care elevii să aleagă și din care să învețe ceva util, spre exemplu dezbateri, teatru, educație sexuală, financiară, dezvoltare personală, book  club-uri etc.

De asemenea, cred că ar fi foarte bine dacă elevii ar avea posibilitatea de a-și alege profesorii, dintre cei pe care îi are școala, prin șansa de a participa la o oră pentru a vedea modul de lucru, stilul profesorului, întrucât am învățat că este important ca elevii să rezoneze cu profesorii și să se regăsească în stilul lor de predare”, spune tânăra.

Premii obținute de Andreea Ivan:

  • mențiune la Concursul de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”, sesiunea 2018,
  • locul I la Olimpiada de Psihologie(cu nota 10) la etapa județeană în anul 2020. Nu s-a mai organizat și etapa națională.
  • locul I la Olimpiada ,, Tehnologii”, domeniul administrativ, economic, comerț, etapa județeană 2020, a cărei fază națională nu s-a mai organizat.
  • premiul III la concursul ,, Elevul de azi-profesionistul contabil de mâine „, ediția 1, organizat de CECCAR, filiala Botoșani, în 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *