Cale ferata in ruina

Mandria Cailor Ferate Romane la inceputul anilor “90, linia de cale ferata Dangeni-Saveni-Darabani s-a dus
 pe apa sambetei.

Inaugurat in vara 1991, tronsonul Dangeni-Saveni a fost inchis circulatiei din cauza unor alunecari de teren, dupa numai trei ani de la darea in exploatare. De atunci si pana in prezent, administratorul retelei feroviare nu a facut nicio investitie pentru refacerea terasamentului afectat, iar linia de aproape 20 de kilometri lungime a ramas nefolosita.

Proiectul
 liniei dateaza de la inceputul anilor 1900, iar lucrarile de executie au inceput in 1916, dar au fost abandonate imediat. Linia, care pornea din calea ferata Iasi-Dorohoi, incepea de la Dangeni si trebuia sa mearga paralel cu Prutul, pana in nord la Darabani, iar de aici spre Lipcani, in Republica Moldova. Sapte decenii mai tarziu, adica in 1987, lucrarile au fost reluate. Traseul masura 53,4 kilometri, avea trei statii si trei halte. Pe 5 iulie 1991 a fost inaugurat tronsonul Dangeni-Saveni, adica primii 17,4 kilometri, dar, dupa numai un an, din cauza ploilor si a alunecarilor de teren, circulatia in zona viaductului Vlasinesti si la iesirea din Vlasinesti a devenit nesigura. Asa se face ca linia a fost inchisa temporar. S-au facut lucrarile minime, au fost instituite restrictii de viteza, si cam atat. Asa se face ca din 1994 s-a renuntat definitiv la cursele spre Saveni. De atunci nu a mai trecut un tren pe acolo desi, conform celor de la Caile Ferate, in perioada 2007-2009 era programata redeschiderea ei.

Sine ajunse la fier vechi

Abandonata de ani buni, linia a cazut prada hotilor, iar garile de pe traseu au fost devastate. Din cauza dezinteresului, traversele din beton au inceput sa fie furate, iar ani la rand sinele au fost vandute la fier vechi. "Cineva ar trebui sa raspunda pentru situatia in care s-a ajuns. E o investitie care a necesitat costuri
 foarte mari si mi se pare anormal ca aceasta sa fie lasata de izbeliste. Totul se degradeaza in mod constant, de la o zi la alta", a declarat primarul comunei Vlasinesti, Lucian Trufin.

De fapt, toata linia a ajuns intr-o situatie ilara. Viaductul de la Vlasinesti, care masoara aproximativ 400 de metri lungime si care este o reusita inginereasca, sta sa cada pentru ca terasamentul s-a tasat la capete. Gara Vlasinesti este singura statie CFR cu gard intre peron si calea ferata. "Cladirea a fost vanduta, nu si terenul de sub ea", a adaugat primarul de Vlasinesti. La fel, gara din Saveni este singura statie construita dupa Revolutie prin care nu mai trece trenul. "Oamenii circulau. Vagoanele erau atasate la trenul Dorohoi-Iasi, iar jonctiunea se facea la Dangeni", povesteste Dumitru Fusu de 67 de ani, din Saveni. De acolo, linia continua spre Draguseni. Halta de aici, o cladire
 mica, a ajuns sa fie locuita de oamenii din zona. Sina cu traverse se termina la vreo 20 de metri mai sus, iar terasamentul mai continua inca vreun kilometru de la iesirea din Draguseni spre Scutari. De acolo e numai pamant.

CFR cauta parteneri de afaceri

In pragul falimentului, CFR vrea sa inchirieze acum linia. Cine va avea curaj sa investeasca aici, nu se stie. Asta pentru ca judetul are o retea de cale ferata de numai 160 kilometri din care nici macar un metru nu este electrificat. Despre situatia tronsonului Dangeni – Saveni nu mai vorbeste nimeni. Cei de la Botosani spun ca problema este la Regionala de la Iasi, iar cei de acolo au uitat cu totul de ea. De fapt, SNCFR e un colos impartit in mai multe structuri – CFR Infrastructura, Marfa si Calatori. E un cerc vicios fara iesire. Cei de la Calatori spun ca nu exista infrastructura, iar cei de la Infrastructura spun ca nu sunt calatori. Cert este ca peste ani va fi greu de crezut ca odata, intre Dangeni si Saveni, a circulat trenul.