Domnule Crin Antonescu, aÅ£i fost profesor, inainte de a fi om politic. La acest moment, in Romania are loc poate cea mai intensÄ dezbatere pe tema reformei in EducaÅ£ie, din ultimii 20 de ani. Cum priviÅ£i aceastÄ situaÅ£ie?
Nu am avut o dezbatere despre reforma EducaÅ£iei, ci o luptÄ de orgolii in interiorul Guvernului, Åi intre preÅedinte Åi ministru. Fiecare a decretat cÄ propunerile sale sunt mai bune. in final, s-a ajuns la un compromis politic, nu la o lege care sÄ reformeze sistemul de educatie. Este elocvent faptul cÄ premierul susÅ£ine cÄ actualele legi sunt bazate pe proiectul Miclea, cind in realitate, o privire sumarÄ asupra propunerilor asupra cÄrora s-a cÄzut de acord in Guvern aratÄ cÄ aproape 90% dintre ele aparÅ£in ministrului Andronescu. Legea pe care guvernul Boc iÅi asumÄ rÄspunderea este, de fapt Åi din pÄcate, Legea Andronescu. Cele citeva principii liberale din proiectul Miclea care au fost incluse in aceastÄ lege sunt corupte de restul prevederilor, birocratice Åi lipstite de viziune. Dar se pare cÄ domnul Boc nu a aflat cÄ-Åi asumÄ rÄspunderea pe legea Andronescu. Sau, mai rÄu, nici nu-l intereseazÄ. Pe oamenii aÅtia nu ii intereseazÄ ce conÅ£in legile, ci numele pe care il vor purta.
AveÅ£i deci obiecÅ£ii de fond la Legea educaÅ£iei, Åi nu doar cea de principiu, legatÄ de faptul cÄ Guvernul doreÅte sÄ-Åi asume rÄspunderea, ignorind Parlamentul?
Cred cÄ Legea educaÅ£iei, in forma propusÄ de guvern, nu aduce reforma aÅteptatÄ. DimpotrivÄ, este un mare pas inapoi. Este lipsitÄ de viziune, de conÅ£inut. CondamnÄ educaÅ£ia la mediocritate, prin intoarcerea la o abordare supercentralistÄ. Este o lege care suprareglementeazÄ sistemul de educaÅ£ie, ca pe vremea comuniÅtilor. Elevii Åi pÄrinÅ£ii sunt ignoraÅ£i. Ministerul EducaÅ£iei Åi Inspectoratele continuÄ sÄ joace rolul de planificatori. Elevii sunt din nou cobaii PSD Åi PDL. Vor fi supuÅi la examinÄri nesfirÅite, care nu-i vor ajuta, nu vor accentua competiÅ£ia Åi nu vor inlÄtura fraudele. Legea nu creeazÄ in niciun fel premisele Åi mijloacele ca educaÅ£ia sÄ fie corlatÄ cu nevoile pieÅ£ei muncii.
Remarc apetenÅ£a acestui Guvern pentru politizare. in momentul in care inspectorii generali Åi primarii- care sunt oameni politici sau numiÅ£i politic- se implicÄ in numirea de conduceri in Åcoli, facem un pas inapoi. Ce garanÅ£ii avem cÄ soÅ£ia, sora sau veriÅoara primarului nu vor obÅ£ine diferite posturi de conduceri in Åcoli, doar pentru cÄ sunt ruda cuiva? Niciuna. EducaÅ£ia timpurie este total neglijatÄ, ori, acolo construim apetenÅ£a copilului pentru ÅcoalÄ. Neglijarea acestei probleme este crucialÄ in sensul stimulÄrii decalajului dintre mediul urban Åi rural. IncÄ un exemplu: in lista liceelor vocaÅ£ionale se prevede infiinÅ£area de licee de informaÅ£ii, ordine publicÄ Åi securitate. Este o iniÅ£iativÄ absolut orwellianÄ. Nu existÄ nicÄieri in lume, cred cÄ nici in Coreea de Nord, licee de miliÅ£ieni Åi spioni. Nu putem accepta aÅa ceva. Ne vom trezi cÄ minorii sunt folosiÅ£i, legal, ca informatori. Åi sunt multe altele.
Ce propunere aveÅ£i, faÅ£Ä de situaÅ£ia creatÄ de guvern prin asumarea rÄspunderii?
Este inacceptabil ca o majoritate parlamentarÄ de 70% sÄ iÅi angajeze rÄspunderea pe un domeniu atit de important. Reforma in EducaÅ£ie nu este un joc de ping-pong intre domnii GeoanÄ Åi BÄsescu. Avem insÄ un preÅedinte al Senatului care ignorÄ total importanÅ£a unei instituÅ£ii pe care o conduce, de fricÄ sÄ nu il alunge PDL de la guvernare. Oamenii aceÅtia tranzacÅ£ioneazÄ EducaÅ£ia pentru a rÄmine la putere. Cerem retragerea pachetelor de legi, negocieri reale intre guvern Åi partenerii sociali Åi dezbaterea in parlament a acestor legi.
SunteÅ£i pesimist in legÄturÄ cu reformarea invÄÅ£Ämintului romanesc?
Nu sunt niciodatÄ pesimist. Intotdeauna cred cÄ se poate, doar sÄ se doreascÄ. Problemele invÄÅ£Ämintului romanesc nu au insÄ legÄturÄ doar cu niÅte legi. La fel de importante sunt statutul profesorilor sau modul in care incurajÄm copiii sÄ vinÄ la ÅcoalÄ, cum ii ajutÄm sÄ aibÄ acces la EducaÅ£ie. Ca om, ca fost profesor Åi ca politician, mi-e ruÅine cind vÄd cum sunt trataÅ£i profesorii astÄzi. BÄtuÅ£i, scuipaÅ£i, umiliÅ£i de tot felul de Åmecheri. MÄ intreb cum domnilor BÄsescu, GeoanÄ Åi Boc nu le este ruÅine sÄ stea faÅ£Ä in faÅ£Ä cu profesorii, dupÄ imensa minciunÄ privind majorarea salariilor, imensa minciunÄ prin care au ajuns la putere? Mai mult, dupÄ ce au pÄcÄlit profesorii, acum aruncÄ ii pÄcÄlesc Åi pe elevi Åi pe pÄrinÅ£i. Ce altceva decit o pÄcÄlealÄ este promisiunea cÄ statul va cheltui 500 de euro pentru fiecare elev?
Ca fost profesor, sunt trist cind Åtiu cÄ zeci de mii de copii care nu au acces la educaÅ£ie aÅa cum ar trebui sÄ aibÄ. Nu se dau fonduri pentru manuale, pentru rechizite din ani in PaÅte. Guvernul PNL este acuzat cÄ a cheltuit prea mulÅ£i bani cu Åcolile. A ajuns sÄ fie mai importantÄ organizarea de petreceri pe bani publici decit reparaÅ£ia unei Åcoli. MÄ doare, pentru cÄ am fost profesor Åi la Å£arÄ Åi sunt incÄ multe locuri in care lucrurile nu s-au schimbat dupÄ 20 de ani. Eu cred cÄ putem vorbi despre reforma educaÅ£iei Åi despre egalitate de Åanse doar atunci cind ultimul copil din cel mai sÄrac sÄtuc din Romania va avea acces la educaÅ£ie.
Cum vedeÅ£i dumneavoastrÄ reforma EducaÅ£iei?
Principiul pe care trebuie sÄ se bazeze reforma educaÅ£iei este autonomia instituÅ£iilor Åcolare faÅ£Ä de corpul administrativ Åi politic, la nivelul autoritÄÅ£ilor centrale, cit Åi locale. EA nevoie de autonomie financiarÄ la nivelul fiecarei instituÅ£ii de invÄÅ£Ämint. in viziunea mea, in programul meu insist pe creÅterea competitivÄÅ£ii Åi adaptÄrii sistemului EducaÅ£ional la nevoile elevului, pentru viitorul sÄu. Åcoala romaneascÄ trebuie sÄ funcÅ£ioneze, in sfirÅit, in slujba elevului. Noi trebuie sÄ stimulÄm capacitÄÅ£ile intelectuale ale copiilor, sÄ ii ajutÄm sÄ le placÄ Åcoala, sÄ iÅi foloseascÄ abilitÄÅ£ile. Trebuie ca ceea ce ce invaÅ£Ä sÄ le fie util in viaÅ£Ä, indiferent cÄ aleg sÄ fie tinichigii sau filozofi.
Candidaţi la alegerile prezidenţiale. Veţi aborda extins tema Educaţiei?
Nu se poate altfel, iar eu cind vorbesc despre EducaÅ£ie, mÄ refer Åi la invÄÅ£Ämint Åi la cei Åapte ani de acasÄ. Nu vÄ aÅteptaÅ£i de la mine sÄ mÄ prezint in campanie din postura omului care le Åtie pe toate. Nu asta trebuie sÄ fie un preÅedinte. Un preÅedinte trebuie adune in jurul sÄu oameni care sunt foarte competenÅ£i intr-un domeniu sau altul. Trebuie sÄ Åtie sÄ facÄ acest lucru. Nu au existat Åi nu existÄ preÅedinÅ£i atoateÅtiutori.
Inainte de toate, candidez insÄ pentru cÄ eu, ca mulÅ£i alÅ£ii, consider cÄ ceea ce s-a intimplat in ultimii cinci ani in aceastÄ Å£arÄ, din postura mandatului incredinÅ£at preÅedintelui nu a fost bine, corect sau onest.
Candidez pentru cÄ nu vreau ca in urmÄtorii cinci ani, oamenii corecÅ£i, simpli, de bunÄ-credinÅ£Ä Åi cu bun-simÅ£ din aceastÄ Å£arÄ sÄ se retragÄ intr-o carapace, sÄ nu mai aibÄ un cuvint de spus. Eu pe aceÅti oameni vreau sÄ ii reprezint, pe cei care doresc o Romanie normalÄ. Iar intr-o Romanie normalÄ primul lucru trebuie sÄ fie domnia bunului simÅ£.