Relatia client-banca, monitorizata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului

Gradul de protecţie a consumatorilor de servicii financiare din Romania va creşte considerabil, conform modificărilor legislative aprobate in şedinţa de Guvern de miercuri, 19 noiembrie 2008. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va acţiona in baza acestora, asigurind protecţia intereselor financiare ale clienţilor in relaţia cu băncile, se precizeaza intr-un comunicat de presa al institutiei. Propuse de ANPC, aceste noi prevederi se referă la protecţia consumatorilor de servicii financiare şi vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, urmind să intre in vigoare la 30 de zile de la publicare. Printre principalele aspecte reglementate se numără obligaţiile conform cărora instituţiile financiare trebuie: să ofere consumatorilor contractele de credit incă din faza pre-contractuală, impreună cu o simulare de costuri, acest lucru dind posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajează pe termen mediu şi lung; să prezinte costurile totale ale creditului in orice formă de publicitate in care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situaţiile in care clientul nu cunoaşte dobinda anuală efectivă (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreşte să-l semneze; să menţioneze in contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar; să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit; in cazul dobinzii variabile, să prezinte indicii şi modul de calcul in funcţie de care variază aceasta, in felul acesta clientul putind să urmărească şi să inţeleagă evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului; să nu modifice clauzele contractuale fără incheierea unui act adiţional, acceptat de consumator, această prevedere dind clientului dreptul la rezilierea contractului, in cazul in care nu este de acord cu modificările propuse de bancă; să inchidă contul curent, aferent contractului de credit / depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile in care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care il considera inchis odată cu achitarea integrală a creditului. Modificările legislative aprobate de Guvern mai au in vedere şi următoarele capitole: a) protecţia consumatorilor de servicii de intermediere imobiliară; b) vinzarea produselor nealimentare şi garanţiile asociate acestora; c) incheierea şi executarea contractelor la distanţă. Serviciile imobiliare vor beneficia de acum de atenţia specială a inspectorilor ANPC, acest domeniu fiind unul des reclamat de către consumatorii nemulţumiţi. Conform legii, agenţii imobiliari au obligaţia de a prezenta consumatorilor, in faza precontractuală, toate informaţiile esenţiale cu privire la imobilul ce urmează a fi tranzacţionat, inclusiv: surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea in apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor;preţurile practicate in piaţă; situaţia juridică a imobilului; nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumator; nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliară. De asemenea, agenţiile imobiliare nu mai au voie să perceapă penalităţi pentru neefectuarea tranzacţiei, din culpa consumatorului, in cuantum mai mare decit valoarea comisionului pe care acesta il datora agenţiei in cazul efectuării tranzacţiei. Referitor la vinzarea produselor nealimentare şi la garanţiile acestora, precizăm că se introduce in lege un termen de 15 zile pentru reparare sau inlocuire a produselor. S-a avut in vedere faptul că in Legea 449/2003 nu este prevăzut un termen de reparare sau inlocuire şi că acestea se fac in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, in scris, intre vinzător şi consumator. De la momentul intrării in vigoare a legii şi pină in prezent, s-a constatat, pe baza sesizărilor şi reclamaţiilor inregistrate la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, că această "perioadă rezonabilă" nu este tocmai bine inţeleasă nici de către operatorul economic, nici de către consumator şi, in acest sens, se propune introducerea unui termen care "să nu depăşească 15 zile". De asemenea, in cazul reparării produsului, vor fi montate numai piese noi, fapt precizat clar de lege. Modificările privind executarea contractelor la distanţă constau in completarea legislaţiei. In urma examinării măsurilor naţionale de transpunere s-au modificat anumite articole din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la incheierea şi executarea contractelor la distanţă, republicată. De asemenea, s-a constatat că actul nu prevede sancţiuni pentru art. 3 (informaţii prealabile) şi 4 (confirmarea scrisă a informaţiilor), rezultind necesitatea introducerii acestora. Avind in vedere că Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor este direct aplicabilă in cazul vinzării la distanţă, s-a făcut o menţiune specială in acest sens in cadrul ordonanţei.

baner_net_liviu.jpg

.

buhaianu_jpg2.jpg