Copiii care au fost inscrişi la şcolile din ţările unde muncesc părinţii lor şi care s-au intors la şcolile din judeţ vor beneficia de un tratament special din partea cadrelor didactice. Avand in vedere diferenţele de educaţie din invăţămantul de la şcolile din străinătate faţă de cel din Romania, adaptabilitatea copiilor care işi urmează părinţii plecaţi la muncă in străinătate se face cu dificultate. Aşa se explică numărul mare de cereri din parta famliliilor care doresc să-i reinscrie pe copii la şcolile unde au invăţat pana la plecarea in străinătate. Inspectorul şcolar, Daniel Botezatu a declarat că la ultima consfătuire cu directorii educativi din şcolile botoşănene le-a transmis acestora să creeze programe speciale de recuperare a materiei pentru acesti copii. Totodată profesorii vor trebui să ii coopteze cu prioritate in activitatile educative pe care le organizează la clase. Anul acest sunt deja 100 de cereri din partea părinţilor care au plecat la muncă in străinătate şi şi-au luat ulterior si copiii pe care i-au inscris la şcolile de peste graniţă. Numărul cererilor inregistrate este cu peste 60 la sută mai mare decat cele inregistrate pe tot parcusul anului şcolar trecut. Cei mai mulţi elevi care doresc să revină la invăţămantul romanesc au invăţat in şcoli din Italia sau Spania şi sunt mai ales la gimnaziu. Au fost cateva cazuri in care s-a solicitat chiar repetarea clasei I si a II-a pentru ca micuţii să invete alfabetul romanesc. Majoritatea nu reuşesc să se adapteze sistemului de invăţămant de peste graniţă şi preferă să revină la şcolile unde s-au inscris prima dată. Pe langă limba vorbită in ţările respective, elevii romani trebuie să facă faţa materiei şi studiilor total diferite de cele din ţara noastră.