Unul dintre evenimentele importante ale festivalului a fost vernisajul expoziţiei de fotografie documentară "Culorile Timpului: Arta Sinagogală in Moldova", care a readus in atenţie lăcaşele de cult uitate in Romania, scrie Evenimentul Zilei.
Teodor Răileanu a redeschis, datorită acestui proiect de cercetare iniţiat de Institutul Cultural Roman din Tel Aviv şi Departamentul de Artă Iudaică din cadrul Universităţii Bar Ilan, uşile a zece sinagogi din Moldova, de la Roman pină la Dorohoi. Fotografiile sale pot fi văzute la Muzeul de Antichităţi din Yafo pină in octombrie.
Documentele istorice atestă faptul că sute de sinagogi au fost construite in Moldova in secolul al XIX-lea şi inceputul secolului XX, dar cele mai multe din aceste lăcaşuri sunt acum inchise sau aflate in paragină.
"Fotografiile sunt pictate fie cu lumină, fie cu culoare, fie cu tonuri de alb şi negru, iar traseul pensulei a recreat tuşă cu tuşă, sensibilitatea unor opere de artă care acum riscă să rămină doar o nuanţă monocromă in amintire", a subliniat fotograful Teodor Răileanu. Dacă sinagoga din Vatra Dornei este inchisă, la Botoşani, fotograful a surprins pinzele de păianjen care au invăluit picturile de pe tavan.
Fotografie alb-negru, colorată manual
Cele 50 de fotografii expuse la Tel Aviv sunt create printr-o metodă nouă. Teodor Răileanu a folosit tehnica fotografiei selective alb-negru-color, in ideea de a transcende realitatea imaginii monocrome prin colorarea "manuală". Dacă această tehnică a devenit copilul celebru al fotografiei de modă şi de publicitate, prin calitatea de a imbina realul cu imaginarul, in fotografia artistică este o "indrăzneală". "Nu am căutat senzaţionalul, ci am fost forţat să dedic sute de oră de muncă unor detalii sau ornamente, pe care le-am colorat, descoperind minuţiozitatea artiştilor care au creat aceste bijuterii din nordul Moldovei", a explicat Răileanu.
In fotografiile sale ies in evidenţă indeosebi chivoturile inalte, din lemn, ale sinagogilor. Ornamenţia lor este bogată, cu gravuri de lemn, basoreliefuri, sculpturi poleite cu aur, inscripţii cu care au fost impodobiţi pereţii, tavanele sau galeria femeilor (Ezrat ha-Nashim). Fotograful a surprins detalii, numeroase simboluri, cele 12 semne ale zodiacului, pictate alături de păsări şi animale, printre care vulturul, leul, cerbul, toate integrate in peisaje pastorale locale, precum şi in locurile sfinte din indepărtata Eretz Israel.
Poarta raiului, redeschisă
Pictorii au căutat o identificare simbolică a sinagogii cu "poarta raiului" din tradiţia evreiască. "Animalele şi vegetaţia florală precum şi inscripţiile şi simbolurile gravate pe Chivoturile Sfinte ii trimiteau pe credincioşi la prezenţa divină (Shekhina) plutind deasupra Sanctuarului (Mishkan), şi la Tora, care promite celor care o stăpinesc viaţă veşnică", a explicat profesorul Ilia Rodov, specialist in artă evreiască, conferenţiar la Universitatea Bar Ilan.
"Este un proiect academic, realizat in zece sinagogi din Moldova, in care in detaliite arhitectonice sunt surprinse şi motive populare romaneşti. Fotografiile lui Teodor Răileanu reflectă că Romania este un spaţiu al dialogului intercultural şi ne permit să aruncăm o privire asupra imaginilor şi simbolurilor străvechi, păstrate pină in zilele noastre", a subliniat Madeea Axinciuc, directorul Institutului Cultural Roman din Tel Aviv.