Dupa ce la sfarsitul anului trecut Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) a primit primele cereri privind restituirea taxei de prima inmatriculare, zilele trecute s-a inregistrat primul proces cu acest obiect. Potrivit reprezentantilor Tribunalului Botosani, primul proces ce vizeaza restituirea taxei a fost deschis chiar de presedintele Judecatoriei Botosani, Liliana Poelinca. Aceasta a actionat in instanta Fiscul solicitand restituirea taxei de 6.287 de lei achitate in cursul anului trecut pentru un autoturism Audi A4 cumparat in aprilie 2007. Liliana Poelinca nu a putut fi contactata de reporterii cotidianului Monitorul de Botosani, insa reprezentantii institutiei au confirmat ca aceasta a deschis o actiune la instanta superioara. Cererea a fost inaintata la inceputul acestui an, iar primul termen al procesului a fost fixat pe 30 ianuarie, urmand ca pana atunci partile din proces sa fie citate de instanta. Reprezentantii DGFP au precizat ca se asteptau la astfel de procese, in conditiile in care exista un precedent la Arad, unde un contribuabil a reusit sa isi recupereze in instanta taxa achitata. "Nu am primit citatie de la Tribunalul Botosani, insa ne asteptam sa se inainteze astfel de actiuni", a declarat Valentin Ghitun, diorectorul Administratiei Financiare a municipiului Botosani.
Pana la inceputul lunii, opt contribuabili botosaneni au solicitat prin intermediul unor adrese la fisc restituirea unor taxe de prima inmatriculare, in valoare totala de 1,38 miliarde de lei vechi. Reprezentantii DGFP le-au raspuns ca organul fiscal a respectat prevederile Codului Fiscal cand le-a incasat banii. Potrivit conducerii Trezoreriei municipiului Botosani, in judet au fost inmatriculate aproape 3.000 de masini pentru care s-a achitat o taxa de aproape 7.000.000 lei. Conducerea institutiei sustine, insa, ca in ultima perioada numarul inmatricularilor a inregistrat o scadere.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de la 1 ianuarie 2007, fiind o noua prevedere a Codului Fiscal si variaza in functie de capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii